Cançoner de Les Planes d’Hostoles 1922
Liliana Tomàs i Roch, Joan Figueres i Bautista (editors).
Ajuntament de Les Planes d’Hostoles, 2023. 305 pàgs.
ISBN: 978-84-0955085-2
Ajuntament de Les Planes d'Hostoles
En la ingent tasca de l’etnomusicògraf Joan Tomàs i Parés (1896-1967) hi destaquen les cançons recollides juntament amb el seu amic Joan Llongueres i Badia per indrets com Santa Coloma de Farners, Brunyola, Sant Martí Sapresa, Anglès, Sant Pere d’Osor, les Planes d’Olot, la Cellera i el Pasteral. En conjunt, van prendre nota de 828 peces, de les quals 186 pertanyien a la zona de l’actual Planes d’Hostoles on hi van ser-hi entre el 24 d’agost i l’1 de setembre de 1922, quedant registrades entre la número 356 i la 550.
Aquesta era la segona missió de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya finançada per Rafael Patxot amb la voluntat de recopilar cançons i tonades populars que, ara, un segle després apareixen en forma de llibre, com a fruit del centenari d’aquesta gesta el 2022 i del 125è aniversari del naixement de Joan Tomàs el 2021. En aquest sentit, cal ressaltar la tasca intervenció tenaç de Liliana Tomàs i Roch, néta de Joan Tomàs, i del músic i mestre Joan Figueres i Bautista. Ambdós han elaborat de la recerca, tria i transcripció de tots els documents (crònica del treball de camp, fotografies, partitures i lletres de les cançons, relació i descripció dels cantaires) amb l’avinentesa de l’Ajuntament de les Planes d’Hostoles i la Diputació de Girona que n’ha sufragat les despeses de la impressió (305 pàgs. ISBN: 978-84-0955085-2).
Com expliquen els editors a la introducció on aborden els criteris de publicació d’aquest recull, les matrius documentals consultades partien de tres tipologies: música, fotografies i text que, en aquest darrer cas, podien ser tant les lletres de les cançons com la memòria o diari del camp de la missió. A més, inclouen fotografies ja centenàries i la transcripció de l’excursió de Joan Tomàs i de Joan Llongueres, que suma un episodi de gran interès per la seva crònica vivencial de l’ambient, les persones, els hàbits i les circumstàncies de l’època. També rememoren la iniciativa de Jaume Arnella, estudiós de la música tradicional i trobador possibilitant la seva reinterpretació en sis edicions com a concerts batejats “Les Planes 1922” entre els anys 2006 i 2011.
No hi falta una indexació comentada i ordenada alfabèticament del considerable grup de cantaires, de qui els dos etnomusicògrafs van prendre les tonades. Aquestes apareixen amb les dades elementals bàsiques: el número de la cançó, títol, la transcripció del text i de la tonada; que són complementades per dues taules annexades. Si una és una sumari segons el títol de les tonades, l’altra condensa els paràmetres del número de cançó, el títol, l’incipit, la temàtica, la ubicació de la melodia i de la lletra al recull original, el cantaire i la pàgina d’aquesta present edició on es pot localitzar.
Per últim, el lector també disposa d’un QR que enllaça a un vídeo del canal de YouTube obert sobre el mestre Joan Tomàs per a la difusió d’arxius de concerts i àudios en forma de documental. D’aquesta manera és rebla la voluntat de posar a l’abast de tothom aquests materials que, tot i sense una declaració oficial de la UNESCO, són patrimoni immaterial de la Humanitat i una eina de gran interès per a etnomusicòlegs (així com musicòlegs i etnòlegs), antropòlegs i altres estudiosos de l’ample camp de les humanitats com la literatura i la sociologia.