RIAS Kammerchor
Freiburger Barockorchester
Harmonia Mundi
Quan Haydn vorejava la setantena va deixar d'escriure simfonies (deuria considerar potser que amb 104 ja n'hi havia prou) i es va dedicar a escriure misses i oratoris, a banda de dos moviments pel quartet op. 103. Ningú dubta que el protagonisme d'aquesta darrera etapa se l'enduen els oratoris ‘La creació' i ‘Les estacions' ambdos sobre textes del baró Van Swieten. Malgrat l'edat amb la que van ser creats respiren una jovialitat i una exhuberància pròpies del jovent i són obres pròximes al descriptivisme romàntic incipient ja als inicis de segle XIX i plenes de referències maçòniques. No cal dir que, en el seu moment, van ser uns èxits espatarrants i Viena va retre a ‘papa Haydn' l'homenatge que aquest es mereixia.
Els excel•lents solistes alemanys la soprano Marlis Petersen com a Hanne, el tenor Werner Güra com a Lukas i el baríton Dietrich Henschel com a Simon, s'alien amb el RIAS Kammerchor per descriure el caràcter bucòlic de cadascuna de les escenes farcides d'onomatopeies i sorolls de la natura.
La Freiburger Barockorchester, una de les referències pel que fa a orquestres historicistes, en els darrers anys ha gravat nombroses obres barroques i clàssiques. En aquest CD està impressionat destacant-ne per sobre de la resta el vigorós i valent tractament que Jacobs imprimeix en els metalls a la tardor, especialment a les escenes dels caçadors.
Es nota que ha estat una obra cuita a foc lent ja que Jacobs i la Freiburger Barockorchester han estat durant mesos voltant pel món interpretant-la fins que s'han decidit a gravar-la i ha valgut la pensa l'espera ja que el resultat ha estat una de les referències indiscutibles d'aquesta tardana obra de Haydn.
Altres crítiques d'aquest CD:
· The Guardian
· SF Gate
· Ritmes.net