ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

August Bournonville: el (gran) danès de la dansa

August Bournonville: el (gran) danès de la dansa

Classificació temàtica: Sense classificar


August Bournonville. Historia de una tradición.

Ioshinobu Navarro Sanler

Ediciones Cumbres, Madrid, 2020. (359 pàgs.)

ISBN: 978-84-947063-5-6

 

Ediciones Cumbres

En la minvada bibliografia artística pàtria, no és gens habitual l’aparició de nous llibres dedicats al ballet en les seves diverses vessants i gèneres, tret d’aportacions acadèmiques o de segells molt específics. Aquest és el cas d’Ediciones Cumbres que segueix el seu periple de publicacions sobre la dansa des de diferents perspectives i metodologies. Aquesta vegada ha comercialitzat una monografia escrita pel ballarí, coreògraf i pedagog cubà Ioshinobu Navarro Sanler (Cuba, 1979) versada en una de las figures més rellevants de la història de la dansa: August Bournonville (1805-1879), referent i pare de l’escola danesa de ballet. Va viure una època de canvis encapçalats per l’augment del protagonisme femení a las coreografies i arguments; i les seves directrius, elaborades fa més d’un segle i mig, han sobreviscut custodiades en el Royal Danish Ballet.

Conseqüència de la reducció de la seva tesi doctoral August Bournonville como modelo de preservación del patrimonio europeo de la danza, el llibre està estructurat en quatre blocs que recorren un arc que va del general al concret, amb digressions de tall històric sobre fets i personalitats. Comença amb un repàs de la dansa des de l’època moderna i la dualitat d’influències entre França i Itàlia -amb especial atenció a Dinamarca al segle XIX- , per centrar-se més tard en la figura del coreògraf i ballarí, l’herència rebuda del seu pare i la tradició instaurada unes dècades abans pels estils de Galeotti i Noverre. Destaquen també les observacions al tractat Estudios coreográficos que el protagonista va escriure entre 1848 i 1861, alhora que una cronologia del catàleg coreogràfic per a composicions de Carafa, Gyrowetz, Hérold i d’altres contemporanis de la generació del seu pare Antoine Bournonville (1760-1843) que, aleshores, figuraven en el repertori. Un repertori, al qual, va oferir grans coreografies, com les cinc que concentren el quart bloc: La sílfide (1836), Napoli o El pescador y su novia (1842), La kermés en Brujas (1851), A Folk tale (1854) i La ventana (1851-56), de les quals també mostra descripcions de recents muntatges. Ho fa a partir d’un esquema que inclou una fitxa tècnica amb les dades bàsiques, argument, anàlisi de l’obra i referencies musicals. Amb tot ofereix una substanciosa perspectiva, documentada i actualitzada, en la línia d’altres companys i investigadors que estan nodrint el particular catàleg del segell madrileny.

No obstant, hi ha tres aspectes metodològicament qüestionables. Primer: no esclareix la relació de les 62 produccions indexades segons l’esmentada cronologia del catàleg coreogràfic (1829-1876) tret de diferents fonts (pàgs. 127-132), respecte les 104 produccions efectuades pel Royal Danish Theatre entre 1829 i 1877 (pàgs. 133-141) entre les que s’hi compten 51 òperes i òperes-comèdies, 6 versions de ballets, 14 ballets divertissements i 33 obres originals. Tampoc se’ns indica en quines va actuar com a ballarí, si és que ho va fer. En segon lloc, hi ha reiteracions de contingut, com en el tercer eix del llibre, el dedicat a l’escola de dansa danesa, on reincideix en el que s’exposa en el capítol biogràfic “August Bournonville padre de la escuela danesa de ballet” (pàg. 63). Gran part d’aquest apartat historiogràfic hauria d’haver-se agrupat en les primeres cinquanta pàgines i la resta, dedicades al segle XX i XXI, complementar-les amb una panoràmica més amplia d’aquesta disciplina a Dinamarca. I, per últim, manca un glossari amb termes específics que el lector profà pot no conèixer com són els passos de dansa (pirouettes, sur le cod de pie, rotació endehors,...); així com la traducció a l’espanyol dels abundosos extractes i cites en anglès. Aquesta absència, que també inclou el poema El rizo robado de Alexander Pope (Pàg. 199), suposa un evident incomoditat pel lector que no domini l’idioma.

L’edició segueix l’estil d’Ediciones Cumbres. És a dir, edició rústica, cobertes amb una textura granulada, lletra espaiosa i, aquest cop, fotografies desplaçades al final del volum arrodonint una nova i competent aportació bibliogràfica sobre la historia de la dansa que amplia el coneixement sobre aquesta figura essencial que va ser Bournonville: un creador atent a les novetats musicals i acurat en la feina de les seves propostes des d’una posició ni trencadora ni elitista, sense donar l’esquena al públic ni al èxit comercial, però conservant alhora la pròpia identitat com a creador i com home del seu temps.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet