50 + 10 fragments d’òpera que has de conèixer si vols presumir una mica.
Montserrat Galícia, Anna Ferrando.
Stonberg Editorial. Barcelona, 201 (273 pàgs.)
ISBN: 978-84-948503-2-5
Stonberg Editorial
En la tendència -de vegades, fins i tot, moda- editorial de llibres d’iniciació sobre matèries humanístiques, l’òpera s’ha beneficiat pel seu fals clixé d’alta cultura entre altres motius i prejudicis. Recentment Stonberg ha comercialitzat un títol molt elemental en la seva estructuració i contingut que, escrit des de la humilitat i l’entusiasme, vol ser una eina de primeríssim contacte amb el món operístic a través d’alguns dels seus hits. Amb un tarannà molt planer cerca establir vincles i oferir eines a un perfil de públic que, en ocasions, encara no se’l pot considerar com a tal.
Escrit per Montserrat Galícia i Anna Ferrando, dues afeccionades al gènere llicenciades en història i en història de l’art respectivament, 50 +10 fragments d’òpera es divideix en sis capítols que agrupen algunes idees i temàtiques com l’òpera i el cinema, les àries per a veu femenina, les àries per a veu masculina, duets, títols basats en una mateixa història o argument i, per últim, òpera i literatura. El fermall el posa el tema Sexy lady que la mezzosoprano Susan Graham ha cantat en nombroses ocasions i que parafraseja nombroses àries del repertori.
Amb una mitjana de deu fragments per capítol (excepte el cinquè amb només 5 exemples) i un total de 56 números, més de quaranta òperes i cantants, la selecció parteix dels gustos personals de les autores. Per tant, és innecessari retreure’n absències. Cada capítol segueix un esquema basat en una breu acotació del fragment, el text en l’idioma original i la traducció al català, informació sobre els intèrprets, així com una recomanació discogràfica i en DVD. També hi figura un link i un codi midi on el lector podrà gaudir de l’audició seguint una línia interactiva que progressivament es va incorporant en volums de divulgació com la present. Atenció, per cert, a la il·lustració de la coberta amb un teatre ple d’un públic la mitjana d’edat del qual no arriba als 50 anys. Tota una declaració d’intencions i una utopia.
Stonberg Editorial llança aquest primer títol sobre música dins el seu catàleg amb un grafisme que facilita la lectura. Esperem que no sigui l’única aposta del segell en aquest camp. Les llacunes tant en català com en matèria catalana són prou abundants per intentar posar-hi remei o atrevir-se a delinear un projecte ferm i variat. Especialment en relació als nostres compositors del passat, intèrprets i la vida musical del país. És obvi que un títol com aquest aporta poc a les necessitats generals de la música i del seu mercat, però cal no desmerèixer-ne la utilitat pel seu lector potencial.