Entreactos: ensayos de filosofía y danza.
Ibis Albizu.
Ediciones Cumbres, Madrid, 2017. 193 pàgines.
ISBN: 978-84-945766-8-3.
Ediciones Cumbres
Ediciones Cumbres és un jove segell editorial amb una línia potent en la investigació sobre el món teatral i, en particular, el ballet. En els darrers anys ha ampliat el seu catàleg amb suggerents títols com Entreactos. Ensayos de filosofía y danza signat per la doctora en filosofia i especialista en ballet Ibis Albizu (Bilbao, 1987). S’hi recullen 14 assaigs breus sobre teoria, història i filosofia de la dansa que, com reconeix Roger Salas al pròleg “formen un pas de deux entre dues disciplines, el ballet i la filosofia”. Cadascun articulat des de la reflexió, els capítols s’enfoquen a una idea concreta en un ordre veladament cronològic dins un plantejament original.
Els discursos combinen rigor acadèmic i caràcter divulgatiu oferint cultureta bàsica, sense pedanteria ni digressions acusades, i amb una prosa amena que transmet la dèria d’entusiasme necessari per a implicar fins i tot al lector menys versat en la matèria. Cal destacar temes tan aparentment heterogenis però d’estreta relació com la guerra i la dansa; les fronteres entre el ball i l’esport; les matemàtiques i el ballet mitjançant Descartes. Aquestes són qüestions integrades en la perspectiva interdisciplinar que caracteritza els treballs publicats pel segell que dirigeix Mayda Bustamante. No són menys significatius els comentaris del ballet-burlesque a la França del segle XVII; la diferencia entre autòmats i ballarins; els canvis en la notació de les passes amb Feuillet; o la feminitat aparent del ballet i la seva masculinitat real. En altres apartats exposa curiositats com la quarta posició de peus de molts monarques europeus en els seus retrats durant els segles XVII i XVIII. En altres, com els dedicats a Pina Baush o Mats Ek i la seva producció de La bella dorment, sobresurt la faceta d’Albizu com a crítica i cronista de dansa.
L’edició presenta notables millores en el disseny, fet que reforça la bona qualitat com a producte, amb nombroses il·lustracions i gravats d’època. Naturalment segueix l’elegant estil de l’editorial amb una lletra de cos gran, il·lustracions a dues tintes, marges espaiosos i notes a peu de pàgina. Tot això emfasitza el gust pel llibre com objecte de consum i culte, tot i que li manqui l’imprescindible índex onomàstic per agilitzar qualsevol consulta.