Rué i Gené: obres corals.
Laura Morlà, soprano. Coral Espinavessa. Angelina Bofarull, piano. Joan Màndoli, director.
Propostes Creatives SL CD14 DDD 66 minuts.
Propostes Creatives
Nascut a Cervià, Mossèn Sebastià Rué i Gené (1916-1975) va arribar a Valls el 1949 com a capellà de la Casa de Caritat i del Santuari de la Mare de Déu del Lledó, i organista de Sant Joan. En ocasió del seu centenari diverses institucions i entitats catalanes van aplegar-se per a confeccionar un disc amb part de la seva obra vocal en un gest d’exemplaritat cívica i cultural que engrandeixen i legitimen la nostra cultura. L’edició és modesta, deslligada de segells discogràfics catalans de referència però amb el saludable suport de la Fundació Carulla, l’Institut d’Estudis Vallenc, la Diputació de Tarragona i els Ajuntaments de Valls i Cervià. Ara bé, cal retreure l’absència del minutatge de cada peça en l’inlay. Quelcom tampoc compensat en l’interior del llibret, que compta amb notes de carpeta signades per Joan Màndoli i Rovirosa, qui va tenir accés als arxius del mossèn. Uns arxius batejats com “La vinya closa” per Rué, on s’hi van localitzar unes 130 composicions perfectament agrupades en deu sèries segons la temàtica i la majoria dedicades a la Mare de Déu. Per exemple la sèrie R era pels rosaris, la sèrie C per a corals, la sèrie N per a nadales, etc.
En aquest sentit, cal lamentar que el disc no inclogui les dates de composició (en cas que les partitures estiguin datades), ni el cantables ni un text que abordi les característiques musicals de les composicions. Igualment tampoc s’explica perquè en la selecció i ordenació de cançons sobre textos d’uns dels amics de Rué, Mossèn Ramon Muntanyola i Jordi Maria Bou, s’insereixen cançons amb text del propi compositor. Les cançons enregistrades també es basen en textos de Salvador Sabater i Ferran Casas. Tot i que el llibret no ho específiqui clarament, la selecció es vincula amb Nadales –sèrie N de l’arxiu de Rué- i alterna petites composicions interpretades amb bona dicció i entusiasme per la soprano Laura Morlà i per la Coral Espinavessa sota la direcció musical de Joan Màndoli des del teclat. La majoria són cançons breus (entre un i tres minuts la majoria), amb línies melòdiques que es mouen per graus conjunts, sense exigències vocals ni en l’extensió ni en l’ornamentació. Hi predomina un regust a cançó tradicional, tendència a l’homofonia en una escriptura força vertical, emmarcada en els cànons tonals sense dissonàncies significatives, on el piano és el suport rítmico-armònic dins una texturació simple basada en la melodia acompanyada.
Rué tendeix a amotllar-se a l’estructura estròfica dotant de naturalitat discursiva cada peça. En conjunt, és una música planera, austera, però dotada d’un esperit tendre, bressolador, càlid, nostàlgic. Una bona mostra són el grup de peces vinculades a la temàtica de Nadal com Nadalenca, les diverses composicions titulades Pessebre, així com Infants, ocells i nadales que entronquen amb les directrius de la música eclesiàstica vigents des del Motu Proprio de 1903 i amb la tradició de lied i cançó catalana, especialment la noucentista en el sentit de l’ordre i la proporció. Al marge d valoracions sobre la qualitat artística, cal lloar aquesta iniciativa i el recolzament institucional rebut per la importància de la recuperació patrimonial que implica pel coneixement de la música catalana, encara que sigui a nivell regional.