Harmonia Mundi
L'únic oratori que escrigué Beethoven al llarg de la seva vida, l'opus 85, fou escrit en només quinze dies entre els mesos de febrer i març de 1803 sobre textos de F. X. Huber. La pressa amb que Beethoven crea aquesta obra està documentada pel mateix compositor en alguna de les seves cartes i és deguda a la seva voluntat d'estrenar-la durant la Setmana Santa del mateix any. I així va ser: aquesta obra s'estrena el 5 d'abril de 1803 amb una acollida força favorable que fa que en poques setmanes es repeteixi almenys dues vegades més.
El romanticisme aborda de forma molt diferent al segle XVIII la temàtica religiosa. De fet Beethoven només escriu tres obres que poden qualificar-se com a tals: aquesta mateixa, la Missa Solemnis (la millor del gènere) i la Missa op. 86.
"Crist en el Mont de les Oliveres” sembla més una òpera que un oratori religiós, trobant-se lluny de les passions de Bach i dels oratoris de Haendel i proper conceptualment i musical a les seves contemporànies Simfonia Heroica i Fidelio. Beethoven ens presenta un Crist humanitzat que dubta i pateix, un Crist amb més semblances amb Prometeu de l'Heroica i amb la Leonora de Fidelio que amb les clàssiques visions del Crist.
L'obra en sí és irregular: després d'un prometedor inici va combinant -una mica aleatòriament- peces musicals que intercalen influències clares de Haydn, així com un Hallelujah d'evident inspiració haendeliana. Potser és fa una mica palès el fet que Beethoven va anar massa ràpid en l'elaboració d'aquesta obra, ja que li manca la coherència interna que acostumen a tenir les seves obres i dóna la sensació d'haver anat recopilant fragments diversos per tal d'omplir les fases que uneixen les parts més rellevants de l'oratori.
En qualsevol cas la lectura que ens ofereix el californià d'origen japonès Kent Nagano, qui per primer cop grava pel segell Harmonia Mundi, i la Deutsches Symphonie-Orchester Berlin i la Rundfunkchor Berlin mantenen en tot moment la tensió i el dramatisme que requereix la partitura i el recolzament rebut per part de solistes vocals de primera línia (Domingo en el paper de Crist, Orgonasova en el paper de Seraph i Schmidt en el paper de Pere) l'ajuden a construir una de les millors versions que s'han gravat d'aquest oratori.
Altres crítiques:
The Guardian
The discerning reader
Amazon