Enrique Granados, poeta del piano.
Walter Aaron Clark
Editorial de Música Boileau, Barcelona, 2016, 269 pàgs.
ISBN: 978-84-15381-60-0
Editorial Boileau
L’ Editorial de Música Boileau ha afegit un altre títol fonamental al seu catàleg en el primer dels anys Granados. Ho ha fet amb la tan necessària i esperada traducció d’una de les monografies essencials sobre el compositor espanyol que arriba deu anys després de la seva publicació anglesa. Es tracta d’ Enrique Granados, poeta del piano, del musicòleg i especialista en música espanyola nord-americà, Walter Aaron Clark, autor també d’una monografia sobre Albéniz i una altra menys coneguda i sense traduir al castellà sobre Moreno Torroba.
Com afirma el propi Clark situa “Granados, l’ època que va viure i la impressió que va causar en l’entorn”. Per això cal destacar la contextualització històrica i política (capítol 1) d’Espanya en un fantàstic i documentadíssim retrat de la polaritat, tan actual com oberta, entre els postulats catalans i espanyols alhora que la visió espanyola finisecular –via Unamuno i Azorín-, la revalorització de Goya i el Modernisme català. No obstant caldria corregir que la cultura catalana no va patir cap letargia durant el Renaixement (pàg. 8). Altres punts d’interès en el plantejament del llibre rauen en la faceta coma professor, director i organitzador de concerts; alhora que en la vessant operística i vinculada al Teatre Líric Català, tot i que es mostra poc crític amb un títol pedestre com Goyescas. Tampoc falten referències a alguna de les amants com Clotilde Godó, mentre que el comentari particular de les obres combina la perspectiva històrica amb anàlisis musical i, en alguns casos, com el de les òperes i drames lírics, es deu a partir dels manuscrits.
Metodològicament sorprèn certa imprecisió en no dividir els capítols convenientment : caldria haver desglossat el capítol 9 batejat “Un montón de proyectos” en diversos apartats i altres capítols la temàtica de projectes, l’estada a Nova York, el viatge de retorn i les reaccions a la mort del compositor. L’edició utilitària està ben il·lustrada amb fotografies i fragments de pentagrames tot i que la lletra sigui sensiblement petita, sobre tot per a un text amb abundància d’idees. No s’hi enyora l’índex onomàstic ni annexes útils com un llistat de les obres agrupades per gènere i una genealogia familiar. Les notes al peu apareixen al final de cada capítol.