ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Simplement dives

Simplement dives

Classificació temàtica: Òpera i sarsuela


Simplemente divas. El arte operístico de Isabel de Médici a Maria Callas

Fernando Fraga

Fórcola Ediciones. Madrid, 2015. (380 pàgines)

IBSN: 978-84-16247-46-2

Valoració: **

Forcola Edicions

Simplemente divas. El arte operístico de Isabel de Médici a Maria Callas és un llibre que aparella historiografia operística amb musicologia feminista. Es tracta de la crònica en forma de retrat d’una ampla selecció de cantants femenines –principalment sopranos- des del segle XVI fins a l’actualitat. No és un diccionari, ni una enciclopèdia, ni una història del cant però s’hi albira un plantejament velat comú a les tres opcions. Hi desfila una galeria de caràcters que atrau a l’afeccionat pel valor documental i d’erudició.

Cada artista és abordada en una narració contextualitzada de la seva idiosincràcia i vida alhora que amb una mínima anàlisi vocal i activitat professional a partir de referències documentals ben diverses. Per la major abundància de dades conservades en els darrers dos cents anys, la metodologia de presentació no és homogènia i varia en funció del període. Per tant, els últims dos segles concentren la major part de les pàgines i personalitats ja que apleguen la majoria de compositors del considerat cànon del repertori operístic.

Amb capacitat per fer entranyable una evocació, l’assaig és fluid i sintètic en un estil no exempt d’humor i, en ocasions, també d’una nostàlgia mesurada. Farcit d’anècdotes musicals i personals amb incursions en el que avui és premsa rosa –inevitable en figures rellevants en l’entramat social de l’època-, inclou dades de les estades a Espanya i, quan s’han conservat, comenta el llegat discogràfic amb pinzellades analítiques de la veu i tècnica. A destacar l’incís en alguns castrats i la presència recurrent de retrats o fotografies que permeten identificar les protagonistes. D’altra banda, sobta copsar que la immensa majoria de les tractades es van casar (algunes més de dues vegades) amb membres de la noblesa o altra burgesia.

En conjunt, amb l’ampla compilació de notícies, records, evocacions, cites i contactes reunits el llibre assoleix una rellevància que permet copsar factors fonamentals i no sempre difosos del món operístic i dels seus codis de costums i procediments. En aquest sentit i atès l’original panorama que presenta, aquesta contribució de Fraga complementa tangencialment treballs com els de Joaquin Martín de Sagarmínaga (50 años de lírica en España i Diccionario de Cantantes Líricos Españoles).

La lectura és àgil gràcies a una edició utilitària, una tipografia de lletra còmodament visible i a l’absència d’errades significatives si s’exceptua la de la pàgina 201: l’autor es refereix al Do 6 i no al Do5. Entre els molts noms que hi apareixen només es troba a faltar a Anne von Mildenburg, musa mahleriana i gran intèrpret de Wagner en el tombant cap al segle XX.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet