La carrera de Victoria de los Ángeles
Manuel Capdevila i Font
Témenos-Edicions. Barcelona, 2013 (671 pàgs.)
ISBN: 978-84-941069-7-2
Témenos Edicions
Són molts els esforços que des de la musicologia espanyola s’han realitzat els darrers vint-i-cinc anys per compensar la manca d’estudis sobre la pròpia història. No obstant, tot i el constant sorgiment de novetats, esdeveniments i destacades tesis doctorals encara hi ha camps mancats d’aportacions referencials o que, almenys, siguin un primer graó. Un d’aquests terrenys és el dels cantants catalans i espanyols del segle XX que ara s’enriqueix amb el catàleg de les actuacions de Victòria dels Àngels.
Nascut per impuls de la incansable Fundació Victoria de los Ángeles i per un encàrrec del Gran Teatre del Liceu a Manuel Capdevila, és una catalogació iniciada en vida de l’artista. S’hi recull els 61 anys (1939-2000) d’activitat, la immensitat de repertori abordat i una indexació de totes les actuacions (2452! Tant damunt d’escenari com les realitzades en un estudis d’enregistrament, indicant-ne data, lloc, intèrprets i obres). Cal destacar la importància dels annexos que desglossen la informació de diferent manera: visió cronològica de la seva carrera amb dates i ciutats; una altra cronologia centrada en l’òpera (dates, ciutat i títol); una relació de països i ciutats on va cantar; llistat de tots els artistes que van cantar amb ella indicant l’actuació; del repertori cantat en funció de la data i el lloc –hi exclou l’ estudiat no presentat en públic-; la discografia i un recull d’opinions i reflexions d’altres artistes.
En conseqüència és un llibre de poca lletra i molta dada –és una base de dades- que s’ha editat gràcies a l’èxit del micromecenatge (web Verkami). També es presenta en tres idiomes –català, castellà i anglès- possibilitant-ne la necessària difusió arreu. Metodològicament ha pal·liat la dispersió que feia perillar la integritat del projecte amb una recerca conscient i un contrast de fonts pacient i rigorosa. Un esforç especialment agreujat als inicis de la seva carrera pel desinterès i la gestió destructiva del marit i primer secretari de l’artista, però compensat per la devoció i professionalitat del segon secretari, Xavier Vivancos. Una pàgina d’agraïment amb el nom dels micromecenes clou aquesta eina documental indispensable per a futurs biografies artístiques i altres estudis.
Al marge de possibles descuits o dades errònies que l’autor convida a fer-li arribar, només caldria corregir que és Fiorenza Cossotto i no Cassotto com figura a la pàgina 607 en els tres idiomes. Finalment, cal felicitar l’empresa editorial per vehicular un treball com el present: pel valor patrimonial, per les dificultats actuals econòmiques i de mercat, per l’escassa comercialitat de la comesa i per fer-ho amb una esmerada edició. Mides de volum enciclopèdic, cobertes dures, fotografies inèdites. Sense dubte, és un format infreqüent en tiratges comercials i quasi impensable en segells petits i joves com Témenos Edicions. Benvingut i agraït.