Diego Ortiz. 'Recercadas del Tratado de Glosas'. Roma 1553. Jordi Savall, viola da gamba, Ton Koopman, clavicembalo & organo di legno, Andrew Lawrence-King, arpa doppia, Rolf Lislevand, vihuela & guitare, Paolo Gandolfo, viola da gamba, Lorenz Duftschmid, violone.
AliaVox
Nou pas d’AliaVox en el seu objectiu de reeditar la música que Savall juntament amb Montserrat Figueras i els seus conjunts Hespèrion XX, la Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations van gravar a les dècades dels 70s als 90s del segle passat per Astrée.
Ara ens presenten la reedició remasteritzada de la de 1989 va fer acompanyat per Ton Koopman, Andrew Lawrence-King, Rolf Lislevand, Paolo Pandolfo i Lorenz Duftschmid de les Recercadas del ‘Tratado de Glosas’ de Diego Ortiz.
Sabem poc de la vida d’aquest músic espanyol. Tan sols que neix a Toledo a principis del segle XVI i que probablement viu els darrers anys a Nàpols, morint cap a 1570. Es tracta d’un notable gambista i com a compositor un mestre de la variació.
La glossa, és una mena de diferència, un antecedent dels formats que anys més tard prendrien el nom de variació i de fantasia. Són formats on s’ofereix a l’instrumentista la possibilitat de lluir el seu saber fer.
El 1553 es publica el ‘Tractat de gloses’ a Roma. Ens trobem a l’inici de la música instrumental. Són els anys en que els instruments s’individualitzen respecte la veu i apareixen nous formats, entre aquests un dels de més èxit és la variació contrapuntística. L’obra d’Ortiz és un excepcional testimoni de la pràctica instrumental del XVI. És una música fresca, espontània i imaginativa. S’aprecia el baix ostinat que comença a protagonitzar el rol de ‘baix continu’.