Montsalvatge: discografía del centenari
Classificació temàtica: Música simfònica i concertant
Xavier Montsalvatge: centenari
Diversos intèrprets.
Tritó TD 0010 DDD 85:50 2CD 2002 (Reedició)
Xavier Montsalvatge: Canciones & Conciertos
Rachel Barton Pine, violín. Lucia Duchonová, mezzosoprano. Jenny Lin, piano. NDR Radiophilharmonie. Celso Antunes, director.
Hänssler Classic 98642. DDD 54:37 1CD 2011
Xavier Montsalvatge: el CD del centenari
Diversos intèrprets.
Columna Música 1CM0296 DDD 76:45 1CD 2012
Tritó, Hänssler Classics, Columna Música
Tot i la crisi econòmica i la dràstica reducció del finançament i suport públics, l’empeny de les empreses catalanes no ha minvat en un any farcit d’efemèrides dels nostres compositors: els 5 anys de la mort de Matilde Salvador (1918-2007); els 25 anys de la mort de Frederic Mompou (1893-1987) i de Manuel Blancafort (1897-1987); el cinquantè aniversari de les morts de Ricard Lamote de Grignon (1899-1962) i d’Eduard Toldrà (11895-1962); i dos centenaris, el de la mort de Joaquim Malats (1872-1912). Entre elles, el centenari del naixement i desè aniversari de la mort de Xavier Montsalvatge (1912-2002) ha estat l’efemèride amb més repercussió. I ho ha estat gràcies a l’associació creada pels seus fills i dirigida pel gestor cultural i crític musical Antoni Colomer.
Las tasca realitzada per l’entitat, envejable tant pel nombre com per la qualitat d’activitats, mostra una normalitat cultural tan estranya com escassa a Catalunya, en aquests temps i en efemèrides musicals semblants. Entre les moltes iniciatives promogudes cal citar la interpretació de la seva obra en diferents festivals i temporades de concerts a Catalunya, a Espanya i a l’estranger (des de Viena a Nova York). Unes iniciatives coordinades a través de l’empresa Màrmara Comunicació que ha cercat no només promoure el llegat del compositor gironí el 2012 si no mantenir una difusió en les condicions més òptimes. D’aquesta manera s’ha contribuït a l’edició de tres monografies i d’un documental, signat per Jesús Alvira, emès per TV3 i TVE: Mig violí, una butaca i un piano, tracta d’una mirada sobre la perspectiva que ofereixen els deu anys d’ençà de la mort del compositor. També s’ha organitzat una exposició commemorativa al Palau Robert de Barcelona que viatjarà a Girona, a Madrid i a Nova York enguany. Tota la informació és localitzable a la web impulsada per l’entitat (www.montsalvatgecompositor.com).
Panorama discogràfic
En el camp discogràfic la tasca realitzada ha estat igualment ampla, repartida i completa. Warner Classics ha comercialitzat l’obra pianística interpretada per Iván Martín i l’obra per a veu i piano per la mezzosoprano Magdalena Llamas, el tenor Pancho Corujo i el pianista Josu Okiñena. Naxos també ha publicat l’obra per a violí i piano amb Eva León al violí i Jordi Masó al piano que s’afegeix a les referències existents al segell català Columna Música. Per la seva part, Tritó ha reeditat un doble compacte amb interpretacions d’Alícia de Larrocha, Pepe Romero, Marisa Montiel i l’Orquestra de Cadaqués, entre d’altres. Es tracta d’una reedició d’enregistraments del publicat l’any 2002. En aquell moment la idea va servir per homenatjar el norantè aniversari i ara serveix per ampliar l’oferta d’enregistraments simfònics disponibles al mercat alhora que complementa altres edicions del mateix segell. Entre aquests enregistraments cal citar els contes musicals L’arca de Noè sobre text de David Nel·lo i El viatge a la lluna sobre text de Josep Maria Espinàs (TD 0030).
Fins i tot, el segell alemany Hänssler ha editat un compacte amb tres obres per a solista i orquestra (Poema concertante, Canciones negras, Concierto Breve) que és un dels èxits de l’any: per la qualitat musical i per la repercussió internacional de Montsalvatge. Cal destacar-ne les notes de carpeta (en alemany, anglès i espanyol) de l’especialista nord-americà Roger Evans que no manlleven referències als condicionants franquistes de l’època o l’origen català de certes formes cubanes. La interpretació és esplèndida en un conglomerat internacional format per l’Orquestra Alemanya de la NDR Radiophilharmonia de Hannover i el director brasileny Celso Antunes precís i colorista en un enregistrament efectuat la primavera de 2011 rodona, fresca i atractiva. El repartiment de solistes la mezzosoprano eslovaca Lucia Duchonova supera els esculls de l’idioma a les Canciones negras tot i algun so no ben emès, lleument esllanguit però amb l’encertada aposta d’un lirisme matisat i insinuant que les tenyeix d’un aire eslau. La violinista estadounidense Rachel Barton Pine aborda amb finor i elegància, sense problemes tècnics la particel·la tan cantabile del Poema concertant. I la pianista de Taiwan Jenny Lin sap confegir les dosis d’energia necessàries del primer moviment, dolç en el segon i molt viva en el tercer exposant clarament la filiació raveliana.
Finalment, l’aportació discogràfica més significativa l’haurà efectuat Columna Música que des dels seus inicis ha estat pionera en la difusió de l’obra del compositor gironí. Per a enguany va anunciar l’edició de l’òpera Babel 46 en la producció del Gran Teatre del Liceu de la temporada 2003-04, la confecció d’un pack amb diversos enregistraments orquestrals procedents dels arxius de Catalunya Música i la reedició d’algunes referències exhaurides com la del primer volum de la integral de cant (Ref. 1CM0080) amb la mezzosoprano Marisa Martins i el pianista Mac McClure. A tot això, cal sumar-hi el CD del Centenari (1CM0296): una excel·lent carta de presentació per a l’Associació Xavier Montsalvatge i el compositor on s’hi apleguen intèrprets com Frühbeck de Burgos, Victoria de los Ángeles i Alícia de Larrocha, entre altres.
En els 77 minuts del minutatge tenen la bondat d’oferir una visió ampla, variada i qualitativa de l’obra i les interpretacions de l’obra de Montsalvatge. El compacte s’inicia amb les Cinco canciones negras en la històrica interpretació de Victòria de los Ángeles. La segueixen el primer moviment del Concerto breve amb Alícia de Larrocha i l’OBC dirigida per Lawrence Foster; dos fragments de l’òpera El gato con botas i un d’Una voce un off. També s’hi ha ofert la impressionista Sonatine pour Yvette, el Madrigal creat per la inauguració dels Jocs Olímpics de Barcelona, les Variaciones sobre un tema de Farnaby. Clouen la selecció Divagación per a piano, el quart moviment del Cuadrivio para Stradivarius i Nana amb la mezzo Nancy Fabiola Herrera. El fons d’arxiu d’aquests enregistraments per tanyen a EMI, Catalunya Música i la Fundació Victòria de los Ángeles. El llibret es presenta en els tres idiomes habituals amb què treballa la discogràfica (català, castellà i anglès) i ha comptat amb el suport de les entitats col·laboradores amb els enregistraments i, és clar, de l’Associació Xavier Montsalvatge.
Albert Ferrer Flamarich