Moto perpetuo
Beethoven piano sonatas op. 26, 54, 31.2 i 90
Javier Perianes, piano
Harmonia Mundi
Després de Schubert, Falla, Blasco de Nebra i Mompou, finalment Perianes aborda Beethoven. Tot un repte. Aquest CD s’ha plantejat al voltant d’un concepte musical, el de Moto perpetuo. Això és una composició amb notes de la mateixa durada executades en ràpida successió. Pretén provocar una sensació de moviment incessant. Es tracta d’un recurs que ha estat constant al llarg de la història de la música des de la polifonia flamenca fins a obres del minimalisme contemporani, especialment amb obres per a teclat. I que va viure una explosió al segle XVIII.
Probablement fou Beethoven qui més a fons experimentà en aquesta forma mecanicista, i tot i emprar-la també en orquestra o música de cambra, sobretot on més la trobem és en sonates per a piano. Aquest disc aplega quatre d’aquestes que usen el Moto perpetuo al seu moviment final. Són l’opus 26 ‘Marcia funebre’, l’opus 54, l’opus 31.2 ‘La tempesta’ i l’opus 90. Totes usen el moto perpetuo en el seu moviment final i és interessant descobrir-ne els diferents tractaments que en fa Beethoven d’aquest concepte musical. Perianes en fa una brillant i rotunda interpretació en el que, per aquest cronista, és el millor dels CD publicats fins ara. Interpretació molt cantada, molt ‘a la Schubert’, natural i gens exhibicionista, fet que especialment agraeixo interpretant Beethoven.
Comprar o escoltar el CD aquí