Música sacra: 9 audicions i un pròleg
Joan Grimalt
Editorial Cruïlla i Fundació Joan Maragall. Barcelona, 2011. 208 pàgs.
IBSN: 978-84-661-2998-5
Música de temàtica cristiana a Europa (1945-2000)
Aurèlia Pesarrodona
Editorial Claret i Fundació Joan Maragall. Barcelona, 2004. 52 pàgs.
IBSN: 84-8297-678-8
Fundació Joan Maragall
Les afinitats entre música i religió són una constant en la història de la humanitat. Des d’aquesta premissa la Fundació Joan Maragall, vinculada al pensament cristià, ha editat títols com Música sacra: 9 audicions i un pròleg (2012) de Joan Grimalt. Resultat dels seminaris impartits sobre la matèria, el llibre té una voluntat divulgativa i no peca d’ excessivament ekfràtic. S’enfoca a un lector interessat o simplement curiós, no necessitat de coneixements tècnico-musicals específics.
Grimalt presenta les nou audicions des de les humanitats: la història, l’estètica, la identitat, la moral i, òbviament, la religió i la seva incidència en la pràctica musical. Hi ha encertades aportacions personals i significatius apunts sobre els textos litúrgics en uns assaigs que no presenten el mateix grau de profunditat. Els dedicats al Psalm 42 de Mendelssohn, al Rèquiem alemany de Brahms i a l’ Offertorium de Gubaidulina són els més complets mentre que el segon capítol, el del Magnificat a la Corona d’Aragó, reincideix en l’ exposat a les notes del disc (Columna Música, 1CM0184) interpretat pel conjunt Exaudi Nos sota la direcció del propi Grimalt. Un disc, per cert, premiat l’agost de 2008 per la prestigiosa revista francesa Le monde de la musique.
Cada capítol s’acompanya d’una bibliografia i una discografia recomanades que arrodoneixen aquesta proposta d’audició activa –en termes sociològics-. Com a descuits només cal assenyalar que Stokowsky va néixer el 1882 (no 1822 com indica la pàgina 16) i l’absència de la nota al peu de pàgina núm. 97 (pàgina 183). Una altra edició de la Fundació Joan Maragall és Música de temàtica cristiana a Europa (1945-2000) de la musicòloga Aurèlia Pesarrodona. Publicat l’any 2004 com a fruit d’un treball becat per la mateixa entitat, es tracta d’un opuscle que ofereix un sintètic estat de la qüestió. Planteja una classificació entre música sacra i religiosa amb notòries incursions en debats i teories de filòsofs contemporanis de la música, confegint un repàs a les composicions del període delimitat amb una mirada més localitzadora i d’ubicació que analítica.
Tant la de Grimalt com la de Pesarrodona són contribucions que complementen a l’ Església i música sacra: passat, present i futur (2003) de Valentí Miserachs també publicat per la Fundació Joan Maragall; a la Guia de las obras maestras corales (2007) de Michael Steinberg i a la Breve historia de la música sacra (2009) de Luigi Garbini, ambdues traduïdes a Alianza Música.