ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Escoltar La flauta màgica de Mozart

Escoltar La flauta màgica de Mozart

Classificació temàtica: Òpera i sarsuela


Escoltar La flauta màgica de Mozart

Pere-Albert Balcells

Dux Editorial. 2012 (294 pàgs.)

IBSN: 978-84-939650-2-0

Editorial Duxelm

Recomanat per Catclassics

L’editorial Dux clou la col•lecció sobre les òperes de maduresa de Mozart que el músic i professor d’anàlisi musical i piano Pere-Albert Balcells (Barcelona 1957) ha estat elaborant els darrers anys. El present volum, dedicat a La flauta màgica, és el quart i darrer títol d’una sèrie que analitza en detall les obres. N’assenyala les múltiples inflexions musicals desvetllant la lògica interna: des de la concepció rítmica i els incisos orquestrals fins a la vocalitat i els aspectes històrics. Inclou el llibret en alemany i una acurada traducció catalana. Ho fa des d’un pragmatisme idoni per a l’audició sense partitura i pensada pel neòfit.

El to és divulgatiu, amè i sense abús de tecnicismes. Balcells demostra una –infreqüent, en eines com aquesta- capacitat de precisió lèxica en les descripcions i les imatges musicals, alhora que una gran intel•ligència en la relació de les percepcions. El musicòleg català desfà elucubracions i hipòtesis falses, especialment sobre el vincle fonamental entre la maçoneria i la concepció musical de l’obra així com de l’origen del llibret. Conseqüentment aborda un profund estudi i coneixement dels personatges i la importància de les indicacions escèniques. Alhora ens recorda que la maçoneria, com qualsevol adscripció, comportava un fons i unes formes. El fons era el d’una màxima exigència personal; les formes eren dictades una militància que imposa uns rituals i una etiqueta.

Al marge de les seves pròpies –i encertades- conclusions Balcells recomana i es posiciona sobre alguns títols bibliogràfics de referència compartits en l’enfocament de proposat. En aquesta línia la introducció és un capítol indispensable per la significativa comprensió de La flûte enchantée, ópera maçonnique (1968, revisió 1991) de Jacques Chailley en la correlació i coherència de la simbologia maçònica. I, en concret, sobre les lògies femenines i les proves masculines. També s’inclou un gravat de la primera edició de l’òpera que és desglossat en la seva iconografia i simbologia i arrodoneix una tasca de mestres: de Mozart per escriure-les i de Balcells per aprofundir-les i sintetitzar-les en un volum únic. Pel que fa a les reflexions de l’epíleg, se centren en allò que afecta al compositor i la seva circumstància pinzellant algunes claus morals de l’obra i la consideració psicològica i arquetípica de Papageno al respecte. Finalment i com en els anteriors títols, el llibre conté un índex complet del números musicals amb les seves dades musicals i el seu argument estableixen un esquema de l’òpera.

Cal recordar que aquest tipus d’eines requereixen una lectura pausada i compaginada amb l’audició dels números musicals. L’important és recrear-se en els detalls exposats i assimilar-ne l’amplitud creativa. Com prescriu l’autor, s’ha evitat oferir una relació de discografia i dvdgrafia per no condicionar el lector. En qualsevol cas, suggereix la versió de Sir Georg Solti (Decca, 1969) per ser una de les més freqüents entre la discografia dels melòmans i per un concepte de conjunt ben resolt tot i no ser una lectura on els recitatius no apareixen íntegrament. En resum, el melòman i el professional de la música tenen una eina privilegiada tant per la profunditat i l’accessibilitat dels continguts, com per poder-ho fer en català.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet