Dvorak: Zigeunerlieder (songs & duets)
Genia Kühmeier, soprano. Bernada Fink, mezzosoprano. Christoph Berner, piano.
Harmonia Mundi. HMC 902081 DDD 65:46
Harmonia Mundi
La mezzosoprano Bernarda Fink, habitual del panorama discogràfic en els darrers anys, especialment a Harmonia Mundi, reapareix amb aquest compacte de lieder –terreny profitosament treballat per ella- dedicat als Zigeunerlieder de Dvorak. El món dels gitanos, com és sabut, va ser una font d’inspiració per a compositors txecs o Brahms per assolir un estil propi que fos alhora un reflex del llenguatge musical eslau centreeuropeu. Les Cançons gitanes Op. 55, el cicle més difós, i els Duos Moraus Op. 32 sobre els cants tradicionals d’aquesta regió, ofereixen una visió més directa d’aquestes músiques. Les Cançons bíbliques Op. 99 compostes durant la seva estada a Nova York es troben tenyits d’un profund aire melancòlic. En aquests, Dvorak se serveix de la traducció al txec de la Bíblia feta al segle XVI i model de l’ idioma clàssic, per a extreure’n una sèrie de psalms que constitueixen el diari íntim de les seves creences personals. Després de les incursions en el repertori de Schumann, Brahms, Schubert o Berlioz aborda aquest repertori amb l’excel•lència que caracteritzen la seva trajectòria en idiomatisme i identificació, des d’una visió recollida i continguda, especialment a les Cançons bíbliques Op. 99. En els Duos Moraus Op. 32 participa Genia Kühmeier que fa pendant artísticament tot i que tímbricament les dues veus no es diferenciïn gaire. Kühmeier, recordada en enregistraments de Mozart i Haydn, també llueix en les Cançons gitanes Op. 55 demostrant una veu flexible, bona emissió, un aire candorós i uns matisos expressius adients. En tots els cicles Christoph Berner, des del piano, esdevé un fonament musical caut, hàbil acompanyant la respiració dels cantants i pulcre en el fraseig i efectes de reminiscències zíngares com els trinats i les notes repetides.