Nocturns: obres de diversos compositors.
Sira Hernández, piano
LMG 2107 DDD 68:15
La mà de Guido
Des de finals del segle XVIII, el Romanticisme va fer de la música nocturna una via de fugida de la realitat, un topos preferit. Durant més de dos-cents anys, poetes com joves com Novalis, músics com Schubert o Chopin, pintors com Friedrich i Turner, incloent-hi pensadors com Schopenhauer i Nietzsche, van atansar-s’hi en clau mística i idealista a partir d’ecos o amb impulsos sovint caòtics que vorejaven el silenci. Va sorgir una nova forma, el Nocturn, batejada així a partir dels 18 nocturns de John Field que emprava la textura basada en una melodia lírica acompanyada per acords partits tocats amb pedal per tal de superposar-hi harmonies. Aquest camp va perviure fins a Britten, Debussy, Schönberg i Mompou, la història de la música en els segles XIX i XX és, en gran mesura, la història de la música que aspiren a recrear la nit des d’on tot ve: música nocturn.
Ara el segell sabadellenc La mà de Guido ha editat un petit compilatori de nocturns de diversos autors interpretats per la pianista Sira Hérnandez. Cadascun dels nocturns és un món expressiu i dóna la unitat sencera al seu torn al voltant d’una fantasia molt evocador i una poètica fugida límpida que deixa música flux per sobre el contrast o les subtileses inherents en cadascuna d’aquestes miniatures. Segons el seu costum, Sira Hernández va realitzar un treball excel•lent, marcant el camí estètica de parts correctament. Accents, dinàmica, fraseig i l’entonació, atacs semblen estar al seu lloc. S’ha resolt simplement per mitjà d'un concepte hedonista que passa per allò íntim i contingut i una aproximació capaç d’oferir varietat real a les peces a la vessant més de saló: des del sentimentalisme més senzilla amb tocs de lleu percussivitat al realçament de veus en tímids jocs de contrapunts. En definitiva, un disc amb una selecció àmplia i atractiva en una edició que no surt de les coordenades habituals del segell, notes incloses. Un bon producte per a gaudir en tranquil·litat i repòs.