Schubert
String Quintet D 956
Quartettsatz D 703
Tokyo String Quartet + David Watkin, cello
HMU 807427
Harmonia Mundi
‘La mort i la donzella’ apart, en aquest CD hi ha les que per mi són les millors obres de cambra de Schubert: el Quintet D 956 i el Quartettsatz D 703.
El Quintet, amb dos cel·los en comptes de dues violes seguint més en aquest sentit a Boccherini que a Mozart és una obra molt contrastada emocionalment, amb passatges molt dramàtics i d’altres de serena i calmada bellesa, farcida d’staccatos i pizzicatos. Fou de les darreres obres que va escriure Schubert i l’última de cambra i malgrat la seva qualitat no va ser interpretada fins a 1850. Conté potser l’Adagio més preciós de tot el seu repertori.
Per la seva banda el Quartet D 703 és una més de les obres que queden incomplertes a la mort del compositor vienès. Després d’uns primers intents (menors) a l’adolescència en aquest format, el 1820 hi torna. Malauradament però la peça restà inacabada i en desconeixem els motius, ja que la seva qualitat és altíssima. Només va finalitzar el primer moviment i va deixar escrits una quarantena de compassos del Adagio que el seguia. Un valor que aporta aquesta gravació d'Harmonia Mundi és que incorpora aquest darrer moviment que normalment mai s’edita. Aquest Quartet no es va publicar fins el 1870, dècades després de la seva prematura mort, el 1828. El moviment s’inicia en una atmosfera d’agitació i tensió, amb un crescendo que acaba en un clímax on es dissolen les tensions i que dóna pas a una de les millors melodies de Schubert.
Pel que fa a la interpretació tothom sap que els Tokyo són una màquina perfecta interpretant repertori romàntic i clàssic. Aquí ens ofereixen una profunda lectura de Schubert després d’haver abordat -també amb èxit- la integral dels quartets de Beethoven. Destaquen especialment el treball dels dos violoncels (en aquest disc David Watkin acompanya els Tokyo String Quartet) i la tasca dels enginyers en la perfecció del so.
Comprar el CD aquí
Altres crítiques d'aquest CD:
· SA-CD