Sor: Sonates núms.1 i 3, Fantasia en Do Op.7 i Op. 20.
Giuseppe Carrer, guitarra.
TRITÓ TD0085 DDD 1CD. 61:43 2011
Tritó
Tritó prossegueix la recuperació del llegat de Ferran Sor (1781-1839) amb part de la seva obra per a guitarra. S’han gravat la Primera i la Tercera de les seves quatre sonates i dues de les quinze fantasies, la majoria construïdes a la manera d’introducció i tema amb variacions com succeeix amb les Op. 7 i Op. 20.
Les quatre composicions s’inscriuen en el desenvolupament de les possibilitats idiomàtiques i tècniques de l’ instrument. Atorguen una notable complexitat a la texturació que, recordi’s, va induir a Sor a escriure partitures pautades amb dues claus com si fossin per a piano. I és que el suggerent entramat polifònic indueix a establir petits jocs de reminiscències de les veus. En l’estil cal destacar la proximitat amb els Minuets per a guitarra Op.11, també anteriors a la marxa de Sor de Espanya. Destaquen la Sonata núm. 1 “Gran solo” Op. 14 i la Fantasia en Do Op. 7 les modulacions de les quals recorden a Scarlatti o el pare Soler i el temperament d’aparent espontaneïtat pròpia de l’esperit improvisador i de la variació natural de l’època. Es tracta d’una llibertat per a l’ intèrpret que Giuseppe Carrer assumeix amb una guitarra Lacôte construïda a Paris el 1840. La seva prestació desborda elegància i bon gust. Aconsegueix equilibri entre galanteria, tendresa i simple joie de vivre. El so és una combinació de llisor i brillantor arrodonit per un fraseig delicat i mal•leable al caràcter de minuet, al lirisme dels passatges lents o als gràcils allegros. Igualment bones són la captació de so i l’edició amb unes orientatives notes de carpeta de Josep Maria Mangado de la Societat Sor de Barcelona.