Escoltar Don Giovanni
Pere-Albert Balcells
Dux Editorial. 2010 (328 pàgs.)
Editorial Dux
Després de guies d’audició i comentari d’òpera i sarsuela d’editorials com Daimon o la més recent Ma non troppo, la tendència a oferir divulgatius llibrets d’òpera ha crescut. Una mostra són els excel•lents programes de mà d'alguns teatres i iniciatives de segells actuals com la present, la primera de l’Editorial Dux.
Es tracta del segon títol d'una sèrie dedicada a les òperes de Mozart fruit de l’estudiós Pere-Albert Balcells que és una de les principals autoritats espanyoles en la matèria com va demostrar a Autoretrat de Mozart (La campana, 1997) i a Escoltar Les noces de Figaro (Dux, 2010). Com en aquest darrer títol analitza el títol operístic, Don Giovanni en detall, gairebé compàs a compàs. N’assenyala les múltiples inflexions musicals desvetllant la lògica interna de l’obra: des de la concepció rítmica, els detalls orquestrals i la vocalitat als aspectes històrics s’exposen en to divulgatiu, tan precís com amè. Hi ha també un capítol amb les modificacions introduïdes a la versió vienesa estrenada el maig de 1788 i un índex complet de l’òpera que indica la sinopsi argumental i les dades musicals dels números de la partitura.
Aquest és un llibre que requereix una lectura atenta, compaginada amb l’audició dels fragments. Com prescriu l’autor, s’ha prescindit d’una relació de discografia i dvdgrafia per no condicionar el lector. En qualsevol cas, suggereix la versió de Carlo Maria Giulini (EMI, 1959) per ser una de les més freqüents entre la discografia dels melòmans i per l’equilibri aconseguit entre idiomatisme, profunditat i qualitat musical en l’orquestra i el repartiment vocal. El melòman i el professional de la música té una eina privilegiada tant per la profunditat i l’accessibilitat dels continguts, com per poder-ho fer en català.