El libro de la música clásica
Editorial Akal, Madrid, 2019. 352 pàgs.
ISBN: 978-84-460-4770-4.
Ediciones Akal
Akal sol trobar formats encertadíssims tant pel que fa al contingut com al disseny en la seva col·lecció de música. Ho ha tornat ha demostrar amb una altra guia per a melòmans i llibre de text per a estudiants entorn de la historia de la música. A partir de la col·laboració de diferents especialistes d’àmbit angloparlant, s’elabora un manual bàsic que comenta els eixos principals de l’evolució musical, amb capítols sobre els grans creadors i la seva aportació. A més a més l’elaboració conceptual inclou des de les diferencies entre òpera i oratori fins a la estructura d’una fuga, passant per la importància de diferents mecenes i les obres específiques comentades amb un cert detall.
Al marge d’una historicitat estàndard des de l’Edat Mitjana, hi ha capítols ben constituïts com el de la música contemporània i altres encerts, com la inclusió de McDowell i de compositores entre les quals hi trobem a Hildegard von Bingen, Ethel Smyth, i les consagrades Kaija Saariaho i Jennifer Higdon. Es tracta d’un clar reflex de la lenta i irreversible inclusió d’algunes de les grans compositores en un cànon historiogràfic que, seguint el reflex del llibre, es perfila com una relat històric sensiblement més receptiu a perspectives socials i comentaris musicals que van més enllà de l’elemental pel que fa a la forma. El llenguatge i el discurs tenen rigor, sense caure en la banalitat de certes melopees de la moderna divulgació. D’altra banda, sorprèn la raresa d’encapçalar l’apartat sobre Richard Strauss (pàg. 192) amb l’exposició d’una de les recurrentment esmentades frases de Mahler “una simfonia ha de ser com el món, ha d’abastar-ho tot”. Els apèndix presenten un glossari terminològic i un altre biogràfic ultra sintètic de compositors i d’alguna compositora com Strozzi, Lutyens o Weir.
L’edició aprofita molt bé l’espai en els subapartats per a condensar informacions paral·leles, especifiques i altres digressions de tall històric, biogràfic i terminològic. Com caracteritza al segell madrileny, el disseny gràfic es encertadíssim, molt atractiu, elaborat i integra quantioses il·lustracions, imatges, esquemes i quadres sinòptics que encaixen la síntesi de continguts en una edició d’alta qualitat: cobertes dures, paper setinat, amb plecs cosits i combinació de diferents mides de lletra. En aquesta vessant física del llibre, l’editorial amb prou feines té comparació en la bibliografia musical espanyola. Fet que reforça la necessària riquesa i accessibilitat d’aquesta mena de manuals, el reduccionisme i essencialitat dels quals no disminueix la seva vàlua i utilitat. Precisament aquesta és la seva finalitat.