Los violeros de Madrid en la edad moderna.
José Antolín Nieto Sánchez (editor).
Visor Libros, Madrid, 2017. 165 pàgines.
ISBN: 978-84-9011-881-8.
Visor Libros
Gràcies a una nova generació d’estudiosos versada en les darreres metodologies i coneixedores de la investigació actual, l’esperançador floriment de la musicologia a Espanya s’orienta -entre d’altres línies- cap a la revalorització i comprensió profunda d’un repertori ja abordat i a l’exploració del seu passat -recent o llunyà-. Aquests especialistes ofereixen treballs de la importància i necessitat com els vuit articles compilats pel professor José Antolín Nieto Sánchez, en els quals s’elabora un retrat del gremi del violers com a luthiers en el Madrid de l’edat moderna. Un tema que complementa monografies recents com La guitarra en Madrid (1750-1808) de Ricardo Aleixo (Sedem, 2016).
El llibre té un marcat caràcter d’història social que engloba les bases de l’ofici i la seva clientela, amb capítols escrits a vàries mans. Aquest són el fruit de diversos estudiants universitaris que han participat d’un procés cooperatiu i col·lectiu d’arrel pedagògica basat en diferents fases: el coneixement de la lletra dels segles XVII i XVIII; la consulta i contrast de fonts documentals i hipòtesis, així com la citació acadèmica; i, per últim, la redacció i extracció de conclusions. Es tracta d’un treball plural, sintètic, expositiu i bastant complet que aborda des dels contractes d’aprenentatge i les obligacions implícites (capítol 1) fins el paper dels invidents com aprenents, músics de quadrilla i difusors de la literatura oral (capítol 7), passant per les circumstancies econòmiques (capítol 2) i la legislació, ordenances i exàmens gremials (capítol 3). No hi manquen referències a les eines (capítol 4); als contactes comercials amb proveïdors de materials com els carnissers amb una curiosa picada d’ullet als fraus que hi van haver (capítol 5); així com a la clientela i els punts de venda (capítol 6). En aquest darrer punt cal esmentar la transversalitat de compradors: des de la corona i l’església fins els funcionaris, companyies de teatre i classes populars.
Tot això es arrodonit gràficament amb taules i quadres sinòptics que resumeixen dades estadístiques amb la mateixa eficàcia amb què la introducció ubica al lector en el Madrid de l’època i el seu ambient musical. L’edició no inclou les dades curriculars dels ponents per tractar-se d’alumnes i presenta el text amb un cos de lletra gran i espaiat que facilita la lectura.