En torno a Manuel Castillo.
Santiago Francisco Cuadrado Méndez, Benito Mahedero Ruiz, Israel Sánchez López (coordinadores).
Libargo, Granada, 2016. 327 pàgs.
ISBN: 978-84-944433-3-6
Libargo Editorial
El brillant coneixement de la musicologia a Espanya, gràcies a una nova generació d’estudiosos versada en les últimes metodologies crítiques i coneixedors de la investigació actual, es decanta sovint cap a la revalorització i comprensió profunda d’un repertori ja conegut i cap a l’exploració del passat més recent. Aquests especialistes ofereixen treballs de la importància i encert com l’assolit per la recent monografia dedicada al compositor sevillà Manuel Castillo (1930-2005) després de més de deu anys de la seva mort.
Es tracta d’un llibre metodològicament molt ben treballat que complementa i amplia la referència ineludible de Tomás Marco sobre el compositor. La majoria dels ponents tenen vincles o són professors del Conservatorio Superior de Música “Manuel Castillo” de Sevilla què, amb la Universidad Loyola de Andalucía, ha donat suport aquest volum. El primer capítol és fonamental en la ubicació històrico-estilística del compositor i el context artístic de la seva trajectòria. Segueixen diverses anàlisis d’obres concretes que pertanyen a diferents gèneres (de cambra, per a guitarra, per a piano, vocal, concert per a piano i orquestra,...) desgranant els aspectes més característics del seu estil i de les esmentades composicions. Tot això ajuda a deslligar-lo de l’avantguarda i del clixé del compositor “moderat” redefinint l’influx de Manuel de Falla, de la Generació del 27 i el seu caràcter nacionalista en general, així com de l’adscripció a la Generació del 51, les traces neoclàssiques i l’ús de tècniques serialistes. L’últim capítol tracta del documental Manuel Castillo: la elección voluntaria. Amb aquest volum i d’altres publicats aquest 2016, Libargo proposa una nova col·lecció d’estudis musicològics de primer ordre. Ho fa en una edició austera, gràficament satisfactòria en la maquetació del text i extractes de partitures, però amb un cos de lletra lleument petit.