Allegro cum laude. Estudios musicológicos en homenaje a Emilio Casares.
Maria Nagore Ferrer i Víctor Sánchez (eds).
ICCMU, Madrid, 2014. 596 pàg.
IBSN: 978-84-89457-51-5
Estudios Musicales del Clasicismo. Danza y ballet en España.
José Ignacio Sanjuán (coordinador). Diversos autors.
Editorial Arpegio. Madrid, 2015. 140 pàgs.
ISBN: 978-84-15798-11-8.
ICCMU, Editorial Arpegio
El devessall de novetats bibliogràfiques musicals ens atansa a la producció entorn la circumstància espanyola. El primer d’ells, Allegro cum laude, és un “festschrift” que respon a l’homenatge per jubilació d’ Emilio Casares Rodicio, considerat el pare de la musicologia espanyola actual. Els seixanta capítols, d’extensió equitativa, configuren un ventall on el més actual de la investigació musicològica, principalment historiogràfica, aborda diferents èpoques i temàtiques de l’àrea hispana i hispano-americana amb una prosa i continguts accessibles no només per a especialistes.
Dansa i ballet a Espanya
La segona novetat també té com a matriu una entitat que, amb més o menys recursos però amb enorme tenacitat, fomenta el coneixement musical. Í és que l’Asociación Luigi Boccherini que, més enllà de la tasca en concerts, recerca i edició de partitures i congressos, també ha promocionat la publicació de llibres amb investigacions a l’entorn del Classicisme a Espanya gràcies a l’Editorial Arpegio. El segon volum de la sèrie Estudios musicales del Clasicismo se centra en sis investigacions sobre la dansa a finals del segle XVIII i principis del segle XIX a Espanya, en un període de transformació fonamental pel sorgiment del ballet d’action que permetrà el desenvolupament d’un gènere a banda de l’òpera i que a les nostres latituds va tenir una gran acollida gràcies a la influència francesa i italiana.
Amb la coordinació de José Ignacio Sanjuán, que signa a més un estudi sobre la bibliografia de la dansa a Espanya en el període 1750-1808, diversos musicòlegs del país han estudiat facetes com l’estructura i jerarquia en l’organització dels balls de màscares entre 1767-1773 (Carlos Gonzàlez); els ballets i danses als teatres madrilenys entre 1800 i 1808 a partir de la incidència del Real Decreto de 1799 (Cristina Roldán Fidalgo); o la polèmica sorgida per la creació d’una escola nacional de ball encomanada al matrimoni Lefebre-Lebrunier (Guadalupe Mera). També es dedica un capítol a l’influx de l’estatuària, els matachines i la pantomima a partir de l’obra Disparates concertados de 1735 (Germán Labrador). Finalment s’ha reproduït el contingut de dos llibrets que corresponen a la pantomima La danzomania representada el 1806 i al ballet heroic Telémaco en la isla de Calipso de 1808 (a càrrec de José Ignacio Sanjuán).
En conjunt són comunicacions amb un caràcter historiogràfic on no hi falten pinzellades sociològiques ni d’anàlisi musical ben exposades metodològicament i recolzades en quadres sinòptics i fragments de partitures que arrodoneixen la voluntat investigadora i pedagògica del volum. L’edició és utilitària, amb lletra llegible, varietat tipogràfica i adient en els recursos visuals per facilitar la comprensió del contingut. Es tracta d’una aportació molt significativa d’una matèria que, com exposa, José Ignacio Sanjuán en el primer capítol, no gaudeix d’un ampli fons bibliogràfic ni estudis amb suficient profunditat. Si el lector té un mínim d’interès per la temàtica, en gaudirà i aprendrà.