Gerardo Diego: Prosa musical. Volumen 1: Historia y crítica musical
Ramón Sánchez Ochoa, Elena Diego Marín (eds).
Editorial Pre-textos.Valencia, 2014. (802 pàgs.)
IBSN: 978-84-15894-77-3
L’art invisible
Joan Cuscó (ed).
Scialare Music SCP. Vilafranca del Penedès, 2015. (52 pàgines)
IBSN: 978-84-942681-1-3
Historia de la música en España e Hispanoamérica vol. 8: La música en Hispanoamérica en el siglo XX.
Consuelo Carredano y Victoria Eli (eds).
FCE, Madrid, 2015. (556 págs)
IBSN: 978-84-375-0713-2
Cicle Coral. Els guions del programa de CatMusica
Albert Torrens
Editorial Boileau. Barcelona, 2015. (755 pàgines).
IBSN: 978-84-15381-56-3
Editorial Pre-texto, Scialare Music SCP, Fondo de Cultura Económica de Espaņa i Editorial Boileau
En el devessall de novetats atansa al lector a diversitat que inclou propostes com la recent publicació dels textos musicals del poeta Gerardo Diego (1896-1987), presentats com a font documental en una rigorosa tasca crítica. Són cròniques, articles de fons, assaigs breus, notes al programa, conferències-concert i programes de ràdio que abunden en qualitat literària i coneixement musical combinant elements biogràfics, històrics i estètics. L’edició és de butxaca, amb cobertes dures, faixa externa i una lletra petita però llegible.
Un altre estímul a considerar és l’opuscle a l’entorn del compositor Josep Soler (Vilafranca del Penèdes, 1935) que Joan Cuscó ha comercialitzat en edició bilingüe. En homenatge no declarat als seus 80 anys, hi aplega textos de Cristòfor Taltabull (entorn que rep Soler com a deixeble), Antonio Fernández-Cid (comentari com a figura) i Diego Fernández Magdaleno (empremta humana i intel·lectual heretada com a pianista) que configuren una visió conceptual i estètica. Els de Taltabull i Fernández-Cid són textos publicats a la revista Musical Catalana el 1909 i al llibre La música española en el siglo XX el 1973, respectivament.
També cal citar l’esforç que des de diverses institucions s’ha dut a terme per restituir el coneixement històric-musicològic hispànic i de llatino-amèrica els darrers lustres amb treballs i col·leccions com l’editada pel Fondo de Cultura Económica de España. Dedicat al segle XX a Hispanoamèrica i coordinat per les especialistes Consuelo Carredano i Victoria Eli, el vuitè volum tanca una enciclopèdia amb caràcter global, a la manera d’exercici de reflexió a partir de matèries fonamentals (història, sociologia, anàlisi, estètica, …), estudis parcials i ciències auxiliars en el que tot és substancial des d’una visió panoràmica d’arrel acadèmica. L’edició és estàndard amb cobertes rústiques, tipologia de lletra nítida i llegible, alhora que amb fotografies i il·lustracions. Això arrodoneix un producte de qualitat, idoni tant per l’afeccionat com l’especialista gràcies al seu caràcter actualitzat i de consulta obligada.
Guía coral
La darrera dècada el periodista musical Albert Torrens (Barcelona, 1979) s’ha fet un nom justament amb participacions en mitjans de comunicació i, en concret, a Catalunya Música dirigint i presentant espais que han assolit prestigi tant per la serietat com per la densitat del contingut. Un exemple és Cicle coral, un programa que durant sis temporades va estar en antena. Sota el mateix nom, l’editorial Boileau ha publicat un volum enciclopèdic amb rigor acadèmic que en recull els guions radiofònics convertits en una eina de lectura i consulta. A més, aquests poden ser audicionats ja que cada programa conté la referència per accedir als fragments musicals a través d’internet i de la web de l’emissora (www.catmusica.cat).
Torrens configura una obra pràctica i treballada que parteix d’introduccions genèriques amb redactats amens que endinsen al lector en el període, la tendència i el compositor, així com en algunes de les característiques musicals dels fragments. En ordenació cronològica, el llibre basteix els seus principals atractius en l’edició en català esdevenint un referent en el terreny coral i en la bibliografia en general; però també en una ampla, equànime i variada selecció que s’atura convenientment en la producció catalana. Com l’autor justifica en la introducció, les absències d’alguns creadors profusos en el camp coral es deu més a les limitacions de la duració del programa o bé a la manca d’enregistraments variats.
Finalment també cal felicitar l’Editorial Boileau per una tasca esmerçada, intel·ligible i un disseny que facilita la consulta del lector. Sens dubte, el melòman que no disposi d’una guia en aquesta línia, té una eina bàsica que compleix amb els preceptes de divulgació, informació i consulta exigibles en comeses com la present. ¡Benvingut!