Moisès i Aaron d'Arnold Schoenberg
Lluís Duch, Josep Barcons (colaborador).
Fragmenta Editorial. Barcelona, 2012 (200 pàgs.)
ISBN: 978-84-92416-63-9
Fragmenta Editorial
La bibliografia musical en català s’està potenciant. És un fet que deutor de l’esforç de petites i mitjanes empreses i del tímid suport d’unes entitats culturals que, tot i la crisi, aposten seriosament per fer país subvencionant iniciatives com la present. En aquest sentit, obrir aquest llibre i veure el logotip de l’ICEC (Institut Català de les Empreses Culturals) és signe d’una normalitat –en aparença, com a mínim- de l’activitat de empresarial i institucional d’aquest país en matèria cultural. Una normalitat que possibilita que intel•lectuals i estudiosos autòctons puguin publicar treballs de la importància i serietat com el present de l’antropòleg i teòleg Lluís Duch (Barcelona, 1936).
Duch, recolzat pel músic Josep Barcons (Navès, 1978), profunditza en l’òpera Moisès i Aaron d’Arnold Schoenberg recreant el context ideològic d’una Viena on tot avançava a gran velocitat. La fractura del llenguatge associat a l’ avantguarda i la crisi del pensament, les arrels jueves i el vincle entre estètica i ètica en el compositor són topoi que apareixen enmig d’una narració que s’inicia en l’exposició biogràfica i acaba amb la reflexió teològicoantropològica sobre l’òpera i el contingut del llibret. Una òpera que, recordem-ho, presenta una relectura molt estimulant en l’actual context de crisi, tot i que no ser un fil discursiu desenvolupat pels autors.
L’assaig, d’un centenar de pàgines dividides en quatre capítols, és un continu d’idees i impressions exposades amb concisió i densitat dirigides al melòman coneixedor de Schoenberg. La capacitat relacional del text, discursivament hàbil, de cultura desbordant i d’una percepció aguda obligaran a més d’un lector a fer-ne dues lectures. D’altra banda, no queda clar fins on arriba el suport de Barcons, tot i que és fàcil pressuposar-li un assessorament en llenguatge musical i anàlisi formal –de nul•la i innecessària presència en aquest llibre- i un diàleg fluid sobre una matèria que és la llavor de la seva tesis doctoral.
L’edició és utilitària, amb adients notes al peu de pàgina i bilingüe en la incorporació del libreto en alemany i la traducció catalana. La tipografia i la lletra són fàcilment llegibles i, en conjunt, es percep la voluntat de dignificar la bibliografia en llengua catalana per part de Fragmenta Editorial i la seva col•lecció Sagrats i clàssics dedicada a la literatura religiosa i espiritual. Sense dubte, es tracta d’un oportú complement a Arnold Schönberg. Ética, estética, religión de Jordi Pons per Acantilado i a Arnold Schönberg o la disonancia del dolor judío d’Arnoldo Liberman per a Sefarad Editores.