Nicolai Medtner: obra per a piano.
Hamish Milne, piano.
Hyperion CDA 67851/2 DDD 2CD. 157’31 minuts.
Hyperion
El piano de Medtner és un terreny en el que Hamish Milne ha recollit reconeixement i que va enregistrar exitosament fa uns anys també per a Hyperion amb una proposa una visió atractiva i molt personal dels Skazki (Contes de fades) al complet, i entre els anys 1997 i 2000 una exhaustiva antología publicada originalment per CRD i reeditada posteriorment per Brilliant.
La sèrie de peces breus recuperades en aquest doble compacte (Tres improvisacions Op. 2; Tres himnes al treball Op. 49 i el Tema i variacions Op. 55). Té d’ entrada l’estimulant virtut d’eludir els tòpics que tant han contribuït a encasellar i empetitir la seva figura. És com si una consciència històrico-musicològica hagués castigat per la seva vitalitat mundana i hedonista, resumint-ne l’univers expressiu. La seva escriptura ultraromàntica, profusa en ambientacions i atmosferes nostàlgiques i de malencolia, presagien el Rachmaninov més emotiu sense la capacitat de seducció melòdica d’aquest, les arrels més romàntiques i convencionals del jove Scriabin i el piano més refinat en la línea de les Estacions de Txaikovski.
Ofereix versions coloristes, amb fantasia i matisos. Cerca emfasitzar la riquesa rítmica d’unes miniatures davant les quals convé dosificar-ne l’audició per evitar la monotonia d’unes composicions que apunten cap a la mateixa direcció. Milne escull una vessant amb plena convicció i la segueix amb delectació. L’esperit galant, la vitalitat popular i l’element lúdic queden en un segon pla. Gracies a un toc avellutat, de rítmica subtil i caràcter delicat, accedeix a un món intimista, de llums difuminades però també a moments d’intensitat continguda com a la primera de les dues Elegies Op. 59. La captació del so és molt bona i l’edició s’acompanya d’unes excel•lents notes informatives signades pel mateix pianista.