ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

La Spagna

La Spagna

Classificació temàtica: Música de cambra i solista instrumental


La Spagna. Felipe I el Hermoso. Mecenas de la música europea.
David Sagastume, altus. Lambert Climent, tenor. Miguel Mediano, tenor. Bart Vandewege, bassus Camerata Iberia. Juan Carlos de Mulder, direcció
1 CD. 54 min.

Openmusic

Si volen conèixer de ben a prop la música imperant en l'època de Felip I el Formós (1478-1506), viatgin amb nosaltres a La Spagna, una obra mestra de la Camerata Iberia, dirigida pel gran Juan Carlos de Mulder i que compta amb les tessitures vocals d'una molt ben aconseguida selecció de grans figures del món musical contemporani: David Sagastume, Lambert Climent, Miguel Mediano i Bart Vandewege són els demiürgs que faran possible aquest petit gran miracle. Aquest conjunt va néixer l'any 1992 i està especialitzat en la música espanyola renaixentista i barroca, sobretot el Siglo de Oro Español.

Vessa deliciosament d'aquest disc una creativitat traduïda en una sèrie de contrastos molt plàstics que van del llenguatge clar i directe dels diversos cançoners emprats (el "Cancionero de la Colombina”, per exemple; o el "Cancionero de Palacio”, ambdós dels segles XV-XVI i l'”Harmonice Musices Odhecaton A” de Petrucci (1501), entre d'altres); a una polifonia contrapuntística per a arpa, tecla o vihuela, juntament a la tècnica virtuosa de les glosses instrumentals que fan sorgir de la dansa senzilla o cançó el poder ocult de l' intèrpret de crear la música de bell nou. No cal recordar aquí que els instruments utilitzats per a aquest enregistrament es basen en model renaixentistes originals, element clau per a poder crear una peça musical el més propera possible de l'original.

L'època que retrata aquest disc immillorable és d'esplendor: una època de bonança política i econòmica, mancada de conflictes bèl•lics de gran abast i en la qual s'assoleix un alt grau de cultura humanística. És en aquesta època que va néixer Felip I el Formós, sobirà dels Països Baixos per herència de la seva mare, maria de Borgonya i rei consort de Castella pel seu matrimoni amb Joana de Castella, dita maliciosament la Beltraneja, l'any 1496. Fruit d'aquest matrimoni en naixerà Carles I d'Espanya i V d'Alemanya i si hem de fer recerca entre els seus avantpassats, en trobarem que són de llegenda i que bé s'ho valdria de fer-ne una sèrie de pel•lícules, d'aquelles tan ben fetes com les que feia Orson Welles quan relatava la seva visió dels clàssics de Shakespeare: Felip l'Ardit, Joan Sense Por, Felip I el Bo o Carles III el Temerari, els quals van gaudir d'una cort molt sofisticada i sumptuosa a Dijon; tanmateix, van ser personatges històrics els quals es van veure enmig de conflictes bèl•lics d'abats monumental.

El nostre Felip I el Formós va ser un cavaller culte i molt refinat; però també frívol, faldiller i ambiciós en excés. Li agradava tenir a la vora artistes de la talla de Rogier van der Weyden, Hans Memling o Jan van Eyck. Pel que fa a la música, la capella de Felip era una de les millors capelles privades de tot Europa: tenia vint-i-sis músics professionals i gaudia del mestratge de figures com Alexander Agricola o Pierre de la Rue; tot i que va intentar debades d'aconseguir la presència de l'estrella europea del moment: Josquin Des Pres.

A la seva mort, conseqüència d'unes febres el 1506, la reina Joana de Castella va enfollir fins al límit de deixar d'interessar-se pel seu regne o pels seus fills; interessant-se tan sols per al música, l' única capaç d'apaivagar el dolor arrelat tan de temps en el seu cor.

Dolma Martínez i Moreno



Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet