The English Concert & Choir
Andrew Manze
Harmonia Mundi
La ciutat de Salzburg està ineludiblement lligada ja per sempre a l'existència del geni Mozart. Aquest CD ens ofereix però l'oportunitat de conèixer com era la música que s'hi feia un segle abans quan durant molts anys els Prínceps-Arquebisbes dominaven la vida sagrada i secular de la ciutat i la seva província.
Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) compositor bohemi després de l'etapa formativa passa a treballar pel Bisbe Karl Liechtenstein-Castelkorn (castell on s'ha trobat recentment el manuscrit d'aquesta Missa). El 1670 marxa cap a Salzburg per a incorporar-se al servei del Príncep-Arquebisbe Maximilian Gandolph von Khuenberg, primer com a servent de cambra. S'hi estaria més de trenta anys i acabaria com a Kapellmeister (mestre de capella). Durant aquests anys Biber publica diferents coleccions de música instrumental (ell era un expert violinista), música a la que hom associa gairebé sempre la seva música. No obstant això en coneixem vuit Misses, dos Rèquiems i una llarga llista de Vespres i obres menors concebudes la gran majoria per a ser intrerpretades a la catedral de Salzburg.
La Missa Christi resurgentis fou probablment interpretada per primer cop durant les celebracions de Setmana Santa de 1674. Malgrat la seva joventut, Biber és ja un músic experimentat. La principal originalitat d'aquesta Missa és que adaptant-se a l'espai de la catedral de Salzburg el cor es troba fragmentat en quatre grups i treballa de forma dialèctica (com si d'una antífona es tractès). També destaca el fet que en el manuscrit original durant la Missa es trobi una Sonata a Sis per a trumpeta, cordes i continu, fet no extraordinari en l'època però sí poc habitual. Igualment destacable és la fantàstica Fanfarria (barroc en estat pur!) que sona a l'inici i al final de la Missa coincidint amb l'arribada i la marxa del Príncep-Arquebisbe.
La gran tasca d'Andrew Manze i dels The English Concert & Choir en aquest disc, a banda de l'excelent nivell que mostren sempre, és la seva voluntat de reflectir l'atmòsfera catedralícia al separar els cors tal com Biber disposà per a Salzburg amb la intenció de donar una sensació espaial a la música. Una aproximació que respon perfectament a la grandesa de l'obra i que fa d'aquest CD una ocasió perfecta per redescobrir una partitura que ha estat massa temps a l'ombra.
Ignasi Albors
Altres crítiques d'aquest CD:
· Blunt Instrument
· Minnesota Public Radio
· Guardian