17/1/2012 |
Els treballadors del Liceu no descarten mobilitzacions si la direcció tira endavant la presentació d'un ERO temporal i el tancament de dos mesos del teatre.
“S'ha de buscar un model de gestió més viable per al Liceu, perquè així no pot seguir” “Davant d'una situació excepcional, s'hauran de prendre mesures excepcionals”. Joan Matabosch, director artístic del Gran Teatre del Liceu, es va mostrar ahir contrari a fer declaracions sobre la noticia que va transcendir la setmana passada a la premsa –i que no ha estat confirmada– segons la qual la direcció del teatre estudia baixar la persiana durant dos mesos, així com presentar un ERO temporal que afectaria els 390 treballadors de la plantilla.
“Si hem perdut un 30% de l'aportació del ministeri i un altre 30% del mecenatge, està clar que el teatre no pot tirar endavant”, va al·legar Matabosch, i va afegir: “S'ha de buscar una fórmula perquè sigui viable, perquè està clar que així no pot seguir.”
Pendents de la reunió que han de mantenir a finals de mes amb Madrid, el director va admetre que si finalment s'apliquen aquestes mesures “extremes”, això afectarà el prestigi internacional del Liceu, com justament denuncia el comitè d'empresa de l'entitat.
El comitè, que es va assabentar pels mitjans de les intencions de la direcció, va enviar aquest cap de setmana un comunicat en què expressaven la seva “sorpresa i indignació” davant les mesures “radicals” que prepara la direcció, i exigeixen alternatives a l'ERO, així com que “s'optimitzin els recursos” de la institució.
Els treballadors deploren que no es parli de “la mala gestió econòmica i artística dels directius del teatre”, que han estat, diu, “incapaços de preveure un descens anunciat dels ingressos públics, de potenciar la captació de recursos privats i coordinar un pla de viabilitat”. Ahir mateix el president del comitè, Manolo Martínez, explicava que l'empresa encara no ha contactat amb ells: “Trobem poc ètic que presentin un ERO a finals de mes sense deixar-nos temps per proposar alternatives.” Martínez va recordar que ja havien arribat a un acord amb l'empresa, de manera que al setembre no hi ha haver activitat artística al Liceu.
Segons la informació que va publicar divendres el diari El Mundo, i recuperada posteriorment per altres mitjans, la direcció estudia tancar dos mesos la temporada actual, la qual cosa implicaria l'anul·lació de funcions previstes en el calendari de la programació actual. Sembla que es tancaria els mesos de març i juny. Les funcions afectades serien La tragèdia florentina i El nan, d'Alexandre Ziemlinsky, Pelléas i Mélisandre, de Debussy, i els Ballets de Montecarlo.
Dijous el comitè d'empresa es tornarà a reunir i, si l'empresa no ha fet cap gest, no descarta prendre “alguna mesura més visible”.
Prop de cent participants més que l'any passat
Enterbolida per la complicada situació al Liceu, ahir va tenir lloc la presentació del 49è Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas, que se celebra aquests dies a Barcelona amb la presència de la mezzosoprano italiana Fiorenza Cossotto i el baix baríton belga José van Dam.
Davant un fet inusitat com és l'augment de la participació de candidats (539, 70 més que l'any passat), els cantants van estar d'acord amb Miquel Lerin, del comitè organitzador, que els joves artistes veuen en el concurs un mitjà per “donar-se a conèixer amb l'esperança d'aconseguir un contracte”. “La crisi sempre hi serà, el més important és l'amor per la música”, va intervenir Cossotto. Van Dam, per la seva banda, va afegir: “La nostra professió és fer oblidar la crisi.”
El baix baríton va assenyalar que molts dels participants provenen de Corea, de l'est d'Europa i de la Xina: “Són joves que treballen molt més que els europeus per sortir del seu país, mentre que a Europa la vida fàcil fa que sigui força rar trobar bones veus.”
Per aquest cantant líric que –confessa– escolta Gardel, el més important de l'ofici és la passió, i estima que els joves d'avui en tenen menys que abans. Per Cossotto, en canvi “els joves d'ara són més sincers, intuïtius i oberts, però sovint volen córrer massa i debutar massa aviat”. A l'hora de jutjar els joves aspirants, la mezzo busca “el color de la veu”, mentre que el baix baríton creu que, més que jutjar, estan aquí per “ajudar” els concursants. El consell que els dóna? Doncs la humilitat –“som només intèrprets i la música passa a davant”– i la paciència –“no cal començar amb maratons, sinó amb curses de cent metres”.
Divendres acaben les proves i diumenge es farà un concert amb els guanyadors al Liceu. De moment, 90 cantants han passat a la segona fase eliminatòria. Estan en joc 6 premis oficials, 12 d'especials i 13 d'extraordinaris, per un valor de 85.700 euros.
El Punt / Avui