16/1/2012 |
El director de L'Auditori critica durament la feina feta pel seu antecessor, Joan Oller: “No ha deixat cap herència artística”
Oriol Pérez Treviño va assumir a l'estiu la direcció de L'Auditori de Barcelona amb un projecte concebut per donar un nou impuls a la institució. Pérez Treviño no ha amagat mai el seu desacord amb certes decisions preses a L'Auditori, però ahir va ser molt més explícit en unes declaracions a l'agència Europa Press en relació amb la tasca feta pel seu antecessor: “Joan Oller no ha deixat cap herència artística a L'Auditori.”
En aquesta entrevista, Pérez Treviño critica que Oller va entendre el centre com un contenidor cultural amb programacions mancades de cohesió i on, sobretot, es va deixar de costat l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), “diluïda com un satèl·lit”. “Això era una casa de petits jardinets, fins i tot en la manera de treballar dels diferents departaments, tothom anava a la seva. Faltava una visió més global, més holística, que tot és L'Auditori”, ha dit.
“Jo vaig treballar molt bé amb Oller, em sento partícip del model que ell va impulsar [Pérez Treviño coordinava el Centre Robert Gerhard de L'Auditori], però això no implica que en el moment que vaig arribar a la direcció tingui una visió diferent de la que ell tenia”, ha puntualitzat.
Al marge de les qüestions artístiques, per ell L'Auditori té un “problema estructural”, perquè entre el 2010 i el 2011 va tenir unes pèrdues de 2.750.000 euros. L'Auditori maneja un pressupost aproximat de 16 milions, dels quals 10 els aporta la Generalitat i entre 1,5 i 3 van a càrrec de l'Ajuntament. La situació és “delicada” per les retallades de les administracions i per la caiguda de vendes d'entrades.
Per això, per Pérez Treviño, ha arribat el moment de la “refundació”, i aquesta tasca l'assumirà bàsicament l'OBC, que dirigeix Pablo González i que es convertirà en el centre de la temporada: haurà de programar més música catalana i ser capaç de construir un relat i connexions amb altres disciplines artístiques.
Així serà, per exemple, amb el teatre: aprofitant que el veí Teatre Nacional de Catalunya (TNC) programarà la propera temporada Le Cid, la tragicomèdia de Pierre Corneille, L'Auditori li dedicarà un cicle, com també farà amb un altre personatge històric, Joana d'Arc, de qui el 2012 es compleixen els 600 anys del naixement.
Lligar la música amb altres camps és una de les obsessions de Pérez Treviño, encara que ha avançat que això es percebrà millor en la temporada 2013-2014, en la qual, per exemple, es commemorarà el tercer centenari de la Guerra de Successió.
Pérez Treviño també pretén reforçar la col·laboració amb el Palau de la Música i el Gran Teatre del Liceu i connectar l'equipament amb el barri, fet pel qual no descarta concerts al carrer i, fins i tot, a la platja, i atreure la iniciativa privada, a la qual vol oferir la possibilitat de fer “negoci”.
El Punt / Avui