ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Dos pianos contra el mur

23/1/2004 |

 

Un solista israelià i un de palestí toquen amb l'OBC dirigits per Lawrence Foster.

"Dues personalitats, una veu". És el missatge de concòrdia que enarboren el palestí Saleem Abboud Ashkar i l'israelià Shai Wosner, dos joves pianistes units per la pau. Els dos solistes són l'encarnació d'un somni de diàleg i convivència que planarà sobre l'Auditori des d'aquesta nit fins diumenge.
Lawrence Foster es torna a posar al capdavant de l'OBC amb un programa integrat pel Concert per a dos pianos i orquestra número 10 de Wolfang Amadeus Mozart, les Danses de Don Quixot, de Robert Gerhard, i Don Quixot, de Richard Strauss. La presència d'Abboud Ashkar i Wosner confereix una dosi extra de simbolisme a un concert amb una marcada voluntat política.
"Oslo va demostrar que el camí de la pau no és una utopia --assevera Abboud Ashkar--; el que passa és que els últims temps s'ha entrat en la dinàmica de la bola de neu". Als 27 anys, tant ell com Wosner consideren que les generacions joves són les que han de fer possible un altre futur. "El problema és que a la majoria no els interessa la política", assenyala Wosner.
Tot i que són els primers a fer notar que la seva experiència és un exemple de convivència entre les dues cultures, els pianistes no creuen que la música pugui destruir els murs físics i mentals que existeixen entre les dues comunitats: "Tant de bo fos així --afirma el palestí--, però desgraciadament no està a les nostres mans, sinó a les mans dels polítics".

COMPLEMENTARIS
La loquacitat de Saleem Abboud Ashkar contrasta amb l'apocament de Shai Wosner, una mostra de la seva diferència de caràcter que també es plasma davant del teclat. Amb tot i això, o precisament per això mateix, el palestí i l'israelià formen un tàndem que es complementa "fan- tàsticament". "És molt més fàcil fer un duo solista de piano i violoncel que amb dos pianos solistes. Perquè surti realment bé fa falta temps, és un procés llarg", apunta Abboud Ashkar.
Un camí que es va iniciar fa quatre anys a la West Eastern Divan, l'orquestra creada pel director israelià Daniel Barenboim i a la qual l'escriptor palestí Edward W. Said va prestar el seu suport en l'últim tram de la seva vida. Said, mort el 25 de setembre passat, era per Abboud Ashkar una "figura única" i el seu buit és especialment difícil de cobrir perquè, afirma, "no hi ha ningú que sigui tan respectat alhora en el món occidental i àrab".
Els dos músics es desfan en elogis al "mestre Foster", un director "absolutament fantàstic" per Wosner i que, segons Abboud Ashkar, "lluny de ser un director tancat i estricte, escolta i és molt flexible". En aquest sentit es mostren "encantats" de compartir escenari amb l'OBC i posar-se a les ordres del director, que ahir va rebre de mans de Joan Clos el títol d'Amic de Barcelona.

Roger Pascual
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet