Núria Espert: "El poder sempre se serveix de les nostres debilitats"
13/1/2004 |
L'actriu barcelonina torna a l'òpera amb 'Tosca' i un repartiment de luxe amb Daniela Dessì i Ruggero Raimondi.
Amb la intenció de "fer la 'Tosca' de Puccini", Núria Espert debuta al Teatro Real amb una direcció escènica clàssica que compta amb les grans veus de la soprano Daniela Dessì i el baix-baríton Ruggero Raimondi.
És difícil fer una òpera que s'ha vist representada milions de vegades", comentava Núria Espert en la seva trobada amb la premsa. Coneixent l'inconvenient però sense ignorar que Tosca "mou el cor dels amants de l'òpera i fa que es venguin entrades", la diva de l'escena planteja al Teatro Real, a partir de demà, la seva personal mirada de l'obra de Puccini "sense vulnerar cap dels seus manaments".
Amb direcció musical de Maurizio Benini, el repartiment d'aquesta coproducció del Real amb l'Associació Bilbaïna d'Amics de l'Òpera és doble en els papers de l'honrat i idealista pintor Mario Cavaradossi (amb Fabio Armiliato i Mario Malagnini) i del pervers Baró Scarpia (amb Ruggero Raimondi i Enrique Baquerizo) i compta amb quatre sopranos per al paper de Floria Tosca: Daniela Dessì i Ana María Sánchez, amb sis representacions cadascuna, i, amb una sola representació, la soprano búlgara Raina Kabaivanska (en el que serà la seva darrera Tosca) i Olga Romanko. "Felicíssima amb els meus repartiments", Espert comentava que per a algú que ve del teatre ha estat "un regal treballar de manera individual amb cada artista".
Espert es va desfer en elogis cap als cantants i en especial cap a Ruggero Raimondi del qual va dir que "si no cantés, seria un dels millors actors d'Europa", convençuda, com Benini, que "és l'Scarpia que hauria volgut Puccini". Si, per Núria Espert, Raimondi "té el que tenia Gassman: carisma i intel·ligència natural" a l'hora d'interpretar, també pel baríton l'actriu i directora catalana té "una gran força interpretativa, la manera de moure les mans, de mirar, de vibrar... Com pot ser? Ella diu que és tècnica, però és tan instantània...", comentava el cantant, que en una absència de Dessì va "tenir la sort d'interpretar amb Espert el primer acte".
Espert va mostrar la seva fascinació pel personatge de Scarpia com "un dels 3 o 4 més grans de la història de la lírica". "Al teatre dramàtic no recordo cap personatge que digui que el que li agrada és violar -tot i que amb altres paraules-, i a qui els crits de desesperació de la dona el condueixin al plaer", assenyalava Espert, per qui el llibret de Tosca, escrit -com La bohème i Madama Butterfly- per Luigi Illica i Giuseppe Giacosa, "és extraordinari i parla de temes tremends: abús de poder, sexe, violència; tots els temes que ens poden interessar". La maquinació de Scarpia servint-se d'un simple ventall per manipular la gelosa Tosca fa pensar a Espert que "el poder utilitza sempre les nostres debilitats. Sense elles, no serien el que són". Per la seva banda, Dessì comentava que Tosca és "un personatge etern, una dona completa i moderna", i assegurava que, fos quin fos el muntatge, "Tosca és Tosca i no se la pot canviar en el seu apassionament i sensualitat".
Amb escenografia d'Ezio Frigerio, la Tosca que es presenta al Real "s'ajusta moltíssim a explicar el que està escrit". Tot i reconèixer que els muntatges més experimentals eviten que l'òpera es momifiqui i desaparegui, i que "els excessos condueixen a una renovació", Espert ha apostat pel clàssic amb una escenografia que incideix en el poder i atrocitats del Vaticà en els temps napoleònics.
Marga Casado
Avui