26/11/2010 |
La 'mezzosoprano' suïssa Maria Riccarda Wesseling interpretarà els 'Kindertotenlieder'.
Pablo González s'enfronta aquest cap de setmana al tercer i últim dels tres programes que el titular de l'OBC ha dedicat a l'univers liederístic de Mahler, dins del cicle que ha dissenyat per a l'orquestra barcelonina a l'Auditori. Si en les vetllades anteriors es van poder escoltar els Lieder eines fahrenden Gesellen, els Des Knaben Wunderhorn i els Rückert Lieder -joies del catàleg mahlerià compostes per a veu i orquestra-, aquest vespre, i dissabte i diumenge, es completa el cercle amb els Kindertotenlieder (cançons per als nens morts), amb una interpretació que anirà a càrrec de la mezzosoprano suïssa Maria Riccarda Wesseling.
Aquest cicle del compositor postromàntic compta amb cinc cançons, s'exalça com un dels més bells del seu extens corpus compositiu i agafa els seus textos d'alguns dels poemes que Friedrich Rückert -un dels portaveus del romanticisme tardà a Alemanya- va escriure per a un llibre que va sorgir del seu desesperat estat d'ànim després de la pèrdua sobtada de dos fills seus. Mahler va traslladar entre el 1901 i el 1904 la profunda tristesa del seu contingut a una partitura que irradia el seu personalíssim llenguatge i emociona pel seu caràcter tràgic i per la seva magnificència; paradoxalment, quatre anys més tard de la seva composició, el genial compositor va perdre una filla.
EL LIRISME DE BRUCKNER / A la segona part del programa, González executarà ni més ni menys que la Simfonia núm. 7 en mi major, de Bruckner, obra plena de misticisme amb un lirisme i una bellesa que la converteixen en la preferida entre els treballs simfònics del compositor austríac i sens dubte una assídua en les programacions de les grans orquestres del circuit internacional.
MANEL CEREIJO
El Periódico de Catalunya