26/10/2010 |
Fèlix Millet va crear una trama de gestió complicadíssima, formada per tres gobelets principals, amb la finalitat de passar els diners d'un lloc a l'altre i robar més bé. També va muntar una temporada pròpia, Palau 100, que servia de façana i tapadora. Resultat, el venerable Orfeó Català, propietari del Palau de la Música Catalana, mut i tancat a la seva gàbia. La música pròpia menystinguda, començant pel cant coral. Tota la personalitat a les pedres. Organització laberíntica i música per impressionar. D'aquesta manera, un dels primers vaixells insígnia de la cultura catalana va caure en mans de dos pirates que saquejaven amb impunitat, i encara hi foren si no fos per l'agència tributària espanyola.
Va saltar la tapa i l'olla va quedar en mans de la representativa Mariona Carulla com a presidenta, i d'un gerent d'acreditada severitat, Joan Llinares. Bones mans per parar el severíssim cop moral. La presidenta, de cara a la societat, sobretot la que s'autodenomina bona, i el director general per fer net del saqueig. Les butxaques dels contribuents i els mecenes poden dormir tranquil·les. En canvi, l'oïda dels que en tenen, sobretot musical, i la dels que hi entenen, grinyola més que abans. I no tan sols pels problemes de l'acústica o l'encaparrament a l'hora d'encabir-hi grans formacions orquestrals que només poden sonar a l'Auditori, sinó per la manca de rumb, pel desconeixement o el diletantisme, perquè la música ha passat de tapadora a ventafocs.
Els nous gestors es proposen simplificar l'estructura. Parapet encaminat a perpetuar-s'hi. ¿A sant de què? ¿Què els autoritza a partir del principi axiomàtic de la seva capacitació, no per parar el cop, que va ser òptima, sinó per orientar aquest transatlàntic? Tal com anem, el Palau continuarà sent l'únic dels grans equipaments culturals barcelonins a la deriva. El problema és que no ho estan, de capacitats, com tampoc ho està el candidat alternatiu, Enric Enrech. Cap dels tres esmentats, Carulla, Llinares, Enrech, disposa ni dels coneixements ni de l'experiència que calen per conferir un rumb cultural, és a dir musical, al Palau. És a dir, a l'Orfeó Català.
Xavier Bru de Sala
El Periódico de Catalunya