14/10/2010 |
Katia i Marielle Labèque presenten avui a l'Auditori de Girona la seva visió de la suite d'Albéniz, complementada amb Ravel.
Com si fos el seu llegat, la cèlebre pianista catalana Alícia de Larrocha (1923-2009), excepcional intèrpret d'Albéniz, va lliurar a les germanes bascofranceses Katia i Marielle Labèque la transcripció per a piano a quatre mans que Abel Decaux havia fet del primer quadern de la suite Iberia i el treball que Enric Granados havia fet en la mateixa línia amb Triana, última peça del segon quadern. “Sempre hi ha coses per descobrir a Iberia, i Alícia va dedicar tota la seva vida a aquesta gran obra, amb resultats impressionants”, afirma Marielle Labèque. El duet pianístic que forma amb la seva germana Karia està “de gira, com sempre”, i avui oferirà un concert a l'Auditori de Girona (21.00 h, 20 i 28 euros), en exclusiva a Catalunya, amb Albéniz i Ravel com a coprotagonistes. D'Albéniz ja tenen adaptades set de les dotze peces d'Iberia, gràcies a Joan Albert Amargós. “Ens agradaria gravar algun dia la integral d'Iberia, quan tinguem preparades les dotze peces per a piano a quatre mans”, diu Marielle, i sembla més que un desig: les germanes tenen el seu propi segell discogràfic, KML Recordings, amb el qual van publicar, per exemple, la seva col·laboració amb la cantaora Mayte Martín, De fuego y de agua. “Mayte és una dona increïble. Té molt de caràcter i un cor d'or”. Albéniz, Ravel –de qui avui interpretaran la Rapsòdia espanyola–, Mayte Martín... “Per proximitat geogràfica i per amistat amb músics com Mayte i Paco de Lucía [Katia està casada amb el guitarrista John McLaughlin], sempre hem escoltat molta música espanyola”.
Entre els projectes de les dues germanes, també hi ha el de la Fundació KLM per apropar la música als joves a través de les noves tecnologies de la imatge.
Xavier Castillón
El Punt