24/9/2010 |
El Liceu estrena dilluns una versió ampliada de la posada en escena de l'òpera més popular de Bizet que Calixto Bieito va dirigir al Festival de Peralada el 1999.
El projecte internacional de Bieito amb Focus serà independent de la faceta operística Calixto Bieito va rebre l'encàrrec de fer una Carmen per al Festival de Peralada el 1999. La va situar en un cementiri de cotxes Mercedes Benz, en què es fa contraban amb les peces. En la que va ser la seva segona posada en escena d'una òpera, va comminar que els intèrprets tinguessin molta autonomia, poguessin alliberar-se al màxim de l'esclavitud de la partitura per fer-se seus els personatges (Carmen i Don José són els dos puntals d'aquesta tragèdia). Bieito es va deslliurar dels clixés espanyols, que tant va utilitzar Bizet en el seu llibret, i va fer uns protagonistes molt humans, sensibles, titelles víctimes del destí. Bieito explicava ahir que li han ofert aixecar altres produccions de Carmen durant aquests onze anys. Però ell sempre les ha refusades. Perquè no veu cap altra manera d'entendre la relació tortuosa de José i Carmen que la que es produeix en aquest muntatge. El Liceu coprodueix aquesta nova producció i n'ofereix fins a 21 funcions (des de dilluns i fins el 24 de juliol). És una de les apostes més clares del Liceu, que feia 17 anys que no la programava.
Aquesta és la Carmen que només sap veure Bieito. Però també és la Carmen que defensa amb més autenticitat la soprano Béatrice Uría-Monzón. Ja l'ha representada 300 cops, però aquesta és la primera vegada que es pot sentir identificada amb el personatge. Tant que se sorprèn quan perd el peu del text durant els assaigs. Per Bieito, aquesta és una demostració de fins a quin punt revisita el seu personatge. De fet, amb Roberto Alagna (que va debutar de Don José en la producció de Peralada i ara interpreta el seu personatge més humà, més sensible) incorporen noves accions amb el vistiplau de Bieito i del director musical, Marc Piollet. Alguna acció l'han assajada a la Rambla, abans de començar l'assaig. Alagna matisa que el seu Don José varia segons quina sigui la soprano que interpreta Carmen. I és que Bieito recomana als espectadors que vegin els tres repartiments per comprovar els matisos de cada posada en escena. Piollet celebra també la versió que ha fet Bieito de Carmen. L'orquestra escolta la interpretació i toca la peça amb complicitat.
El cementiri de cotxes està ambientat en una esplanada de Ceuta. A Peralada, com hi havia menys espai, la muntanya de cotxes era menor. Al Liceu, tots els vehicles desballestats seran Mercedes. No per fer cap gest d'ostentació, reflexiona el director d'escena, sinó perquè al Marroc tots els cotxes de segona mà són d'aquesta marca. Aquesta és l'última temporada de Calixto Bieito com a director artístic del Romea. Dilluns es va fer públic el nom del seu substitut: Julio Manrique. Bieito va participar en l'elecció. Si Manrique prepara per aquesta temporada una versió de L'hort dels cirerers, de Txèkhov, Bieito també en prepararà una producció pel 2012 a Munic. Aquest serà el seu primer Txèkhov. També per aquestes dates té confirmat reprendre un nou text de Shakespeare coincidint amb els Jocs Olímpics de Londres. L'empresa Focus i Bieito preparen un projecte internacional que vinculi el director amb la ciutat. És independent de l'òpera. A Bieito, reclamat arreu, li motiven els projectes d'investigació realitzats en diferents llengües.
Jordi Bordes
Avui