20/5/2010 |
Joan Oller manté que s’ha d’apostar per la creativitat tot i les retallades. El centre trampejarà el mal moment duent a terme més coproduccions.
Mantenir l’aposta per la qualitat, el risc i la creativitat en temps de crisi és el principal repte a què s’enfronta l’Auditori de Bar- celona, segons va manifestar ahir Joan Oller, el seu director general.
Oller va ser el protagonista de Tribuna Ateneu, un fòrum de debat cultural que, ahir, no va aconseguir reunir gaire públic, tot i l’interès de la conferència, L’Auditori, deu anys després, en què Oller es va centrar també en el futur. «Les institucions culturals seran qüestionades a causa de la crisi», va advertir Oller, que es prepara per a uns anys durs amb més d’un 20% de descens en patrocini i una seriosa retallada dels ingressos públics. «De moment, la venda d’entrades és l’únic que es manté a l’Auditori», va assenyalar el màxim responsable de l’equipament .
«L’objectiu de la cultura és fer una societat millor. I això explica la importància del vessant educatiu en les nostres propostes», va destacar Oller, que veu perillós confondre cultura amb oci. «La frontera entre tots dos és borrosa», va reconèixer, «però si no som capaços de frenar l’apropiació de la cultura per part de l’entreteniment la nostra legitimació quedarà diluïda».
XIFRES
Gairebé mig milió d’espectadors van anar a l’Auditori l’any passat: 167.000 a concerts de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), 137.000 als cicles educatius, 28.000 a concerts de música clàssica i contemporània, 25.000 de música moderna i 121.000 de promotors privats. El perfil del públic és dona, de classe mitjana i mitjana baixa i que viu a Barcelona, encara que un 30% del públic procedeix de l’àrea metropolitana.
Per Oller, hi ha set punts que legitimen l’Auditori: el públic aconseguit en aquests 10 anys, la proposta educativa, l’atenció a col·lectius menys afavorits, l’aposta per la qualitat, el risc i la creativitat en la programació, la pluralitat de l’oferta, la internacionalització i l’eficiència en la gestió dels recursos. «Sense recursos propis no es pot sobreviure i nosaltres ens autofinancem en més d’un 40%, i això amb una plantilla orquestral de 100 persones és molt», va destacar.
Augmentar les coproduccions i intentar obtenir ingressos atípics són algunes de les estratègies que se seguiran per trampejar la crisi que obligarà «a reduir la quantitat de concerts però no la qualitat i pluralitat d’estils», va dir Oller.
Va avançar que les obres de la nova sala 4 iniciada gràcies al Pla E haurien d’estar a punt abans de les vacances. Respecte als problemes acústics de la sala principal de què es queixen els músics, Oller no va aportar res de nou a part d’una enquesta on un 95% del públic diu que l’acústica és bona.
MARTA CERVERA
El Periódico de Catalunya