23/4/2010 |
Sergi Mateu recrea l’escriptor rus en l’espectacle dirigit per Quim Lecina.
Va trigar temps a decidir-se, però ho va fer. El comte rus Lev Tolstoi, prolífic escriptor i pare (va tenir 13 fills), tenia 82 anys quan una nit d’octubre del 1910 va abandonar casa seva per fugir de la seva possessiva dona, Sofia. Va morir pocs dies després, sense els seus familiars però lliure, en una estació de tren. A partir d’aquests fets, recollits a La fuga de Tolstoi, d’Alberto Cavallari, el director Quim Lecina va crear un muntatge combinant aquest episodi autobiogràfic amb la Sonata a Kreutzer, de Beethoven, que va inspirar la novel·la homònima de l’autor de Guerra i pau.
L’espectacle, una delikatessen estrenada fa un any i mig al Romea amb Lluís Soler com a Tolstoi, Daniel Blanch, al piano, i Kalina Macuta, al violí, s’atura ara al Versus Teatre, on s’estarà fins al 9 de maig, amb canvi de protagonista –Sergi Mateu– i de títol –Tolstoi-Kreutzer-Beethoven–; la mateixa parella de músics (Ariadna Padró rellevarà Macuta alguns dies) i més complicitat amb el públic.
En el muntatge, la difícil i arravatada partitura de Beethoven apuntala les tempestuoses paraules de Tolstoi. «Quan l’escriptor va escoltar la sonata de Beethoven va pensar que era un reflex perfecte de la seva vida amb Sofia i va escriure la novel·la, on un home mata la seva dona», explica Lecina. Sobre l’escenari, la música adquireix una entitat dramàtica, amb la violinista assumint el rol de la dominant Sofia amb les seves efusives rèpliques a l’actor.
«Tolstoi es va imaginar que el piano era ell, i el violí, la seva dona. Ella tenia un caràcter fort i ell volia el seu espai vital», subratlla Sergi Mateu, que feia cinc anys que no actuava als teatres de Barcelona (el 2007 va protagonitzar Les bruixes de Salem a Madrid) i celebra tornar amb un muntatge que recupera el «diàleg entre música i text».
IMMA FERNÁNDEZ
El Periódico de Catalunya