El Liceu tanca un any d'expansió i creixement
9/1/2003 |
Les sessions de cine s'omplen i la botiga supera les previsions.
El Liceu va debutar com a cinema en les festes de Nadal amb un ple gairebé absolut en les set sessions programades, en què es va projectar el muntatge de La Traviata que la temporada passada van protagonitzar la soprano Mary Dunleavy, el tenor Marcus Haddock i el baríton Joan Pons. L'èxit d'assistència va posar el tancament apropiat a un any en què el teatre va expandir la seva oferta a nous públics, va créixer en nombre d'abonats --actualment en té 23.000-- i va augmentar el nombre d'entrades venudes.
Les funcions de cinema van tenir un 99% d'ocupació al vendre 9.500 entrades. Només en van quedar 10 o 15 per vendre. "El cinema al Liceu tindrà continuïtat", va dir Joan Matabosch, director artístic del Liceu.
"Tenim la sensació que molt públic que ha vingut és nou, i això és el que més ens interessava. Ha quedat demostrat que el cinema és un bon canal per donar a conèixer l'òpera", va afegir Jordi Alier, gerent del teatre. Després de l'èxit d'aquesta experiència, els responsables del Liceu hauran de decidir quan tornaran a projectar òpera i quin serà el muntatge escollit, amb un estudi previ dels resultats obtinguts en les enquestes fetes als assistents a les sessions, l'última de les quals serà diumenge que ve, amb les entrades esgotades.
NOUS ADEPTES
El Liceu s'ha convertit des de la seva reconstrucció en un teatre pioner en mètodes per captar nous adeptes a un gènere sorgit en el segle XVI i que bat rècords d'assistència amb funcions populars a meitat de preu i obres per a nens. Des de la reobertura, el 1999, el coliseu s'ha convertit en un teatre modern, amb tots els avenços tecnològics per avançar cap al futur.
Sense aquests avenços hauria estat impossible realitzar el programa experimental Òpera Oberta que ha contagiat l'interès per l'òpera a uns 2.000 alumnes de 15 universitats espanyoles que estudien el gènere com a assignatura de lliure elecció. Aquesta nit veuran Norma, la tercera de les quatre òperes que han de conèixer per obtenir els crèdits de l'assignatura. "La demanda ens ha desbordat. La temporada que ve haurem de decidir si dupliquem l'expansió a Espanya o atenem les demandes que rebem de l'estranger", va explicar Juan Ángel Vela, coordinador del projecte.
"El cinema i els projectes educatius destinats a les universitats són productes equilibrats en què no es busca una rendibilitat econòmica. Els considerem una inversió cultural destinada a fomentar l'òpera entre nous públics", va manifestar Jordi Alier. La botiga, situada al semisoterrani del teatre i inaugurada el 16 de desembre passat, és una altra història.
"L'Espai Liceu es mou en parà metres d'explotació d'un negoci --va apuntar el gerent del Liceu--, i de moment les xifres de venda són superiors a les previstes". Fins ara, va detallar, els productes més venuts són els de la marca Liceu, és a dir, objectes de producció pròpia amb el logotip del teatre. "El que més sortida està tenint són les dues produccions en DVD del Liceu de La petita flauta màgica, de Comediants, i Orfeo, de Jordi Savall".
M.C.
El Periódico