El compositor Tomás Marco retrata en un llibre el pensament musical del segle XX
9/1/2003 |
El compositor Tomás Marco (Madrid, 1942), últim Premi Nacional de
Música, publicarà la setmana que ve el llibre 'Pensamiento musical y
siglo XX' (Ediciones Autor), en el qual per primera vegada un autor
compendia i analitza les diferents corrents creatives que han marcat
el futur de la música contemporània durant la passada centúria.
Considerat com un dels compositors més prestigiosos de la nostra
escena, membre numerari de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San
Fernando, exconseller de la Societat General d'Autors i Editors
(SGAE) i antic director de l'Institut Nacional de les Arts Escèniques
i de la Música (INAEM) i el Centre per a la Difusió de la Música
Contemporània, entre altres organismes, Tomás Marco ha invertit un
any de feina a escriure un llibre que "no és la història de la música
del segle XX, sinó una investigació sobre el seu aliment ideològic
expressat a través de les diferents estètiques i tècniques".
El llibre té 523 pàgines i s'argumenta en deu grans capítols, que
van des del 'Nacionalismo y folklore' al 'Minimalismo místico; música
entre músicas', passant per 'L'atonalidad y el expresionismo', entre
altres temes desenvolupats.
Marco assegura que els continguts han procurat ajustar-se a un
cert ordre cronològic, "encara que l'exposició definitiva dels temes
ha quedat determinada per les pròpies corrents i tendències".
Igualment, i encara que la redacció no ha eludit el llenguatge tècnic
"necessari", l'autor ha procurat que la seva literatura "no adquirís
un nivell críptic, només accessible a especialistes", perquè el volum
resulti accessible tant a professionals -compositors, musicòlegs,
professors o crítics- com a lectors cultes sense formació musical
específica.
MÚSICA I MOMENT HISTÒRIC
Una altra de les grans característiques d'aquesta magna
investigació ha estat la d'analitzar el fet i el pensament musical
dins de la realitat cultural circumdant, considerant a la música en
el mateix pla ideològic que les altres manifestacions artístiques.
"La seva història", explica Marco, "corre paral·lela a les altres
arts i per això, en molts passatges, la referència al que està
ocorrent en altres camps és absolutament necessària".
Pensament musical i segle XX dissecciona, en conseqüència, les
diferents reaccions que la societat ha mostrat en cada època davant
els corrents musicals, amb l'avantatge que el seu autor ha viscut o
presenciat en primera persona no pocs esdeveniments històrics. Quant
a la metodologia, Tomás Marco ha concedit més importància a les obres
musicals que als autors, encara que també s'aportin bona part de les
seves opinions.
Marco, autor d'una completíssima 'Histiria de la música española:
el siglo XX' (Alianza Editorial) de la qual ha venut més de 50.000
exemplars, considera aquest 'Pensamiento musical y siglo XX' com el
primer treball de conjunt sobre les tendències musicals i creatives
de la passada centúria. "És un llibre que quedarà superat per estudis
futurs. Però, encara que només sigui una primera totxana per un
edifici futur, estic satisfet", explica.
Europa Press