19/3/2010 |
El Victòria acull un xou que recrea àries famoses i busca modernitzar el gènere.
Mentre La Fura dels Baus agitava el temple líric de la Scala de Milà amb Tannhäuser, al Teatre Victòria de Barcelona hi recalava ahir The opera show, un espectacle concebut per l’irlandès Mitch Sebastian per acostar el gènere al gran públic, especialment al més jove. «Una òpera pocavergonya per a la generació youtube». Així ha rebut la crítica anglesa aquest musical que reuneix una vintena de famoses àries en un embolcall escènic que vira des del pompós barroc fins a una canyera estètica futurista. El director i coreògraf va explicar ahir les seves intencions: «La música clàssica es mereix tant espectacle i reconeixement com la música pop. Els concerts de Madonna o Beyoncé es presenten amb una gran escenografia i jo vull el mateix per a l’òpera: acompanyar les peces amb una moderna producció».
Quatre cantants (sopranos, tenors i barítons, amb veus que s’amplifiquen amb micròfons), cinc ballarins i vuit músics en directe participen en un xou que, segons el seu creador, no ha contrariat els puristes britànics. «És una celebració de l’òpera i agrada als amants d’aquesta música. La tractem amb molt de respecte i hem tingut molt bones crítiques».
DEL BARROC AL FUTUR / Amb un vestuari inspirat en les creacions de John Galliano i Vivienne Westwood, el muntatge s’estructura en tres actes. En el primer, sobre la colorista i lúdica estètica que remet a la Itàlia barroca on va néixer el gènere, se succeeixen peces de Mozart (Papageno, Papagena, de La flauta màgica) o Rossini (Largo al factotum, d’El barber de Sevilla). En el segon, ambientat en el Madrid de la guerra civil, on uns personatges sobreviuen esperançats gràcies a la música, destaquen Verdi (La donna e mobile, de Rigoletto) i Bizet (Cançó del torero i La bohème, de Carmen). I en l’últim acte, la música de Bach, Mozart, Dvorák i Puccini és reinterpretada electrònicament i les fusions s’imposen. Una violinista i un ballarí de claqué es baten en un duel amb la Tocatta i fuga de Bach; una soprano rockera entona La reina de la nit de Mozart acompanyada pels riffs d’una guitarra... És el futur de l’òpera, segons Sebastian.
The opera show
Teatre Victòria • Fins al 4 d’abril • De dimarts a diumenge • De 23 a 45 €
IMMA FERNÁNDEZ
El Periódico de Catalunya