5/3/2010 |
La peça de Donizetti torna amb el reclam del gran tenor peruà. La soprano Patrizia Ciofi destaca en l’elenc, on també hi ha Ángel Pavlovsky.
Diumenge torna a l’escenari liceista La fille du régiment, òpera còmica en dos actes de Gaetano Donizetti, ni més ni menys que amb el remolí vocal de Juan Diego Flórez, sens dubte el tenor del moment i l’únic que s’ha guanyat a pols el tron que un dia va ostentar el desaparegut Luciano Pavarotti. En aquests mals temps per a la lírica internacional, la figura de Flórez en qualsevol elenc operístic és capaç d’omplir l’aforament de qualsevol teatre sumit en la més profunda de les crisis; al tenor peruà se’l disputen al circuit més selecte del mercat global i en el seu pas pel coliseu de la Rambla (un teatre que ha brotat sovint en l’agenda del cantant) torna decidit a robar el cor dels liceistes, sobretot ara que es presenta amb el títol que s’ha convertit en un dels seus cavalls de batalla. Amb aquesta obra s’ha passejat (i amb aquesta mateixa producció) per les òperes de Viena, Nova York i Londres entonant, com a colofó del seu fraseig meravellós, la popular ària en què brinda aquells famosos nou dos de pit, símbol dels tenors de la seva casta.
La fille du régiment va venir a engruixir el catàleg de Donizetti en la dècada dels 40 del segle XIX; va ser una d’aquelles obres que van acabar per fer història gairebé sense que el mateix compositor s’ho hagués proposat, fonamentalment perquè va impregnar d’aire fresc els anquilosats llibrets que regnaven en l’òpera romàntica, la va encertar en el gust teatral gal –l’òpera es va estrenar a París i en francès, la versió més divulgada– i es va avançar en una dècada, amb el seu caràcter alegre i histriònic, a la primera opereta, el gènere decimonònic més popular de l’època.
UNA PARTITURA EXIGENT / Una acció plena d’ingenuïtat i embolics mostra un llenç en què es llueixen igualment la institució militar, la pàtria, la noblesa i la burgesia, tot immers en una partitura que evoca amb mestria aquesta multifacètica atmosfera i que, en la seva integritat, exigeix als cantants un gran domini vocal i escènic.
A més del geni Flórez per al difícil personatge de Tonio, el Liceu oferirà La fille du régiment amb dos elencs i en un total d’11 funcions. Al costat de l’estrella peruana, en els principals papers hi brillaran la soprano Patrizia Ciofi (Marie) i Pietro Spagnoli (Sulpice Pingot). El repartiment alternatiu també ofereix múltiples atractius, especialment en les veus que defensaran la parella protagonista: el tenor alacantí Antonio Gandía, guanyador del Concurs Viñas el 2004 i una de les veus del planter espanyol que millor s’estan projectant, serà Tonio, i el paper de Marie l’encarnarà la soprano georgiana Nino Machaidze, que amb només 26 anys i un físic imponent –se la coneix com l’Angelina Jolie de l’òpera–, està realitzant una carrera meteòrica i se la disputen els escenaris més importants del circuit.
La resta de l’elenc anirà a càrrec de Carlos Bergasa (Sulpice Pingot), mentre que en totes les funcions actuaran Victoria Livengood (Marquesa de Berkenfield), Àlex Sanmartí (Hortensius), Josep Ribot (Caporal), Arnau Vilardebó (Notari) i ni més ni menys que Ángel Pavlovsky com la Duquessa de Crackentorp: tot un esdeveniment. Sobre el podi hi haurà el canadenc Yves Abel al capdavant de la Simfònica del Liceu.
La fille du régiment
Liceu • Diumenge 7 • 17.00 • De 7 a 192 €
MANEL CEREIJO
El Periódico de Catalunya