17/12/2009 |
L’habitual cita nadalenca amb El Messies de Händel ha omplert una altra vegada d’espiritualitat i energia positiva el Palau de la Música. No hi ha un oratori que transmeti amb tanta profunditat i intensitat expressiva els missatges de pau i concòrdia que ofereix l’obra més popular del geni del barroc, escrit en només tres setmanes, el 1741, a Londres. Un any més la Fundació La Caixa ha aconseguit promoure la versió participativa, amb 431 aficionats al cant coral preparats durant mesos per Esteve Nabona i Pablo Larraz, que han disfrutat amb la interpretació d’alguns passatges de la partitura juntament amb la prestigiosa Academy Ancient Music, dirigida pel versàtil Richard Egarr.
Aquesta nova experiència ha estat un èxit rotund, perquè els participants amateurs han aconseguit acoblar perfectament les seves veus amb les del cor de la formació britànica i els quatre solistes. Situats darrere i per sobre de l’escenari i als laterals de la platea i el primer pis, els convidats van contribuir a elevar al màxim els moments de grandiositat d’aquesta peça religiosa que aborda no només el naixement de Jesús, sinó tota la seva vida. La vibrant i atenta direcció de Richard Egarr, amb un absolut domini de les variacions de l’obra, va contribuir a aconseguir una magnífica conjunció de tots els elements.
Van ser particularment emocionants els moments d’exaltació de l’anunci de l’arribada de Crist de la primera part. La segona, que relata el drama de la Passió, l’esperança de la Resurrecció i l’alegria de l’Ascensió, va ser culminada amb una apoteòsic Hallelujah, amb el reforç de timbals i trompetes. El relat final del triomf sobre la mort i l’arribada del judici final va culminar amb l’explosiva i aclamada interpretació de l’Amen.
DESTACAT ELENC / Aquesta obra mestra del barroc, amb una simfonia introductòria i la pastoral Pifa –creada per celebrar el naixement–, alterna àries, duets, recitatius i brillants parts de cors. Dels solistes van destacar la soprano Mhairi Lawson, que va demostrar amb un elegant fraseig la seva experiència en aquest repertori, i el tenor Andrew Tortise, que va tenir un gran protagonisme a la segona part. El sòlid baix Giles Underwood i la contralt Barbara Kozelj van completar l’elenc d’aquesta estimulant i atractiva festa musical que esperem poder seguir disfrutant els pròxims anys.
CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya