16/12/2009 |
Carlüs Padrissa signa una posada en escena sensorial de l'oratori de Carl Orff en què l'Orquesta de Castilla y León i l'Orfeón Pamplonés tenen un paper fonamental.
La promotora de concerts Ibercàmera es llança a la piscina per primera vegada amb la presentació d'un concert escenificat. L'obra, Carmina Burana, indubtablement, s'hi presta, ja que Carl Orff la va escriure amb aquesta idea, i el director escollit no podia ser ningú més que Carlüs Padrissa, una figura ja consolidada dins del panorama operístic europeu.
Amb l'Orquesta Sinfónica de Castilla y León i l'Orfeón Pamplonés dalt l'escenari -a més dels solistes Amparo Navarro (soprano), Xavier Sabata (contratenor ) i Thomas E. Bauer (baríton)-, la producció es pot veure avui i demà a L'Auditori de Barcelona. Padrissa compta amb una escenografia efectista i transportable per tal que pugui girar per diferents auditoris. Es tracta d'un cilindre de tul de deu metres de diàmetre dins del qual s'ubica l'orquestra i on es projecten diferents elements relacionats amb la lletra d'aquells monjos benedictins del segle XII. A més, però, Padrisssa ha jugat amb elements sensorials "per reforçar l'estat d'ànim que provoca la música", com els perfums, el so de l'aigua i el color, i amb elements típicament furers com una piscina d'aigua que es converteix en vi, una grua per fer "volar" els cantants i molta llum i projeccions.
"Carmina Burana és una peça que parla de la iniciació a la vida, i alhora també és una obra d'iniciació a la música per a tots els públics", explicava ahir Padrisssa en la presentació de la producció a L'Auditori de Barcelona. Encara que la peça és un conjunt de poemes independents units per un mateix fil conductor filosòfic, Padrissa explica que ha intentat que "els 25 tracks tinguin una continuïtat dramàtica a través de la soprano i hem begut de les representacions medievals a l'estil d'El misteri d'Elx i dels retaules barrocs".
La producció, que es va estrenar aquest juliol a la Quinzena Musical de Sant Sebastià, anirà després dos dies a Pamplona i al juliol a Sant Petersburg, dins del Festival Nits Blanques que dirigeix Valeri Guérguiev, i serà editada per la discogràfica del Teatre Mariinski. I és que Padrissa i Guérguiev es van conèixer fa un parell de mesos, arran de la producció que han dirigit conjuntament de Les Troyens de Berlioz, estrenada a València i que el 25 de desembre es reposa a Sant Petersburg.
A més de Guérguiev, Padrissa ha trobat sinergies amb el director indi Zubin Mehta, amb el qual estrena el 17 de març a la Scala de Milà una nova producció de Tannhäuser, "la primera òpera que vaig veure". I també amb Mehta han emparaulat una Turandot a Munic el 2011.
A més, Padrissa va anunciar ahir mateix la intenció d'endur-se l'Orfeón Pamplonés a Medellín, on acabava d'acordar una actuació per als Jocs Americans.
Marta Porter
Avui