7/12/2009 |
Des d'avui i fins dissabte, el Trio Kandinsky, amb el compositor Benet Casablancas, actuaran com una ambaixada cultural musical catalana al Japó. En alguns concerts s'intercalaran partitures catalanes amb japoneses per establir un diàleg musical. A més del mateix Casablancas, el trio tocarà peces de Joan Guinjoan, Josep Maria Guix i Ramon Humet. Les actuacions musicals es completaran amb conferències en què Casablancas farà una aproximació a la música contemporània catalana. Casualment, a L'auditori, dins de la pròxima edició del Sònar, hi ha un programa de BCN216 en què també casen partitures catalanes (Guix i Casablancas) amb japoneses (Saariaho, Kozakura, Takemitsu).
L'admiració catalana per Orient, i concretament pel Japó, ve de lluny. Casablancas ho relaciona amb l'exposició actual del Museu Picasso, on s'exposa una col·lecció d'il·lustracions eròtiques japoneses que tenia el mateix artista. També per aquelles dates, els anys 20, Robert Gerhard va composar uns haikús per a orquestra de cambra (que Casablancas donarà a conèixer al públic de les seves conferències a través de gravacions). La delegació s'ha pogut realitzar gràcies al suport de l'Institut Ramon Llull, l'Instituto Cervantes, els promotors musicals Bene Company i el centre català de Kansai.
El trio Kandinsky també prepara un programa amb repertori romàntic al Japó. El grup rebutja especialitzar-se en només un estil musical i alterna la defensa de la música que es fa ara amb el repertori més clàssic. Casablancas fa un parell d'anys que composa haikús, unes composicions breus molt potents. Els pròxims dies s'estrenarà un haikú fúnebre: Lamento para Ramon Barce.
El Punt