ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Una càlida acollida a Hèctor Parra al Liceu

30/11/2009 |

 

La música brilla en l’experiment futurista ‘Hypermusic prologue’.

 

«Harmonia inquietant». Així expressa el seu estat d’ànim la científica i compositora que deixa enrere la seva parella per emprendre un viatge cap a la cinquena dimensió a la recerca de respostes sobre el que passa en altres marcs espacials. Hypermusic prologue, del barceloní Hèctor Parra, ha viscut la seva estrena a Espanya al Foyer del Liceu i l’experiència d’aquest diàleg entre la música, la ciència i les arts plàstiques s’ha saldat amb una bona acollida del públic.

La qüestió de com abordaria Parral’agosarada resolució del complex llibret elaborat per la prestigiosa física nord-americana Lisa Randall, autora de Warped passages –un llibre de referència sobre les dimensions desconegudes–, era objecte de debat abans de començar la funció. ¿Estaríem davant un especial del programa Redes d’Eduard Punset o davant d’una d’aquelles inintel·ligibles obres per a esnobs que tant celebren els que a vegades no les han entès?

Harmonia inquietant, sí, però també comprensible per la seva senzilla i a penes existent dramatúrgia –cosa que posa en dubte que aquesta creació sigui realment una òpera– i per les tenses i punyents atmosferes de la música, admirablement recreades per l’emblemàtica formació impulsada per Pierre Boulez, l’Ensemble Intercontemporain dirigida per un inspirat Clement Power.

L’allunyament entre la soprano (Charlotte Ellett) i el baríton (James Bobby), que viu feliç en les seves tres dimensions, es desenvolupa en un espai amb dues pantalles. En la d’ella domina el colorisme de les volàtils imatges al·lusives a les seves sensacions; en la d’ell es dibuixa aquell pont, en blanc i negre, que no està disposat a travessar.

La brillant adaptació de la veu dels cantants a una partitura creada amb l’ajuda de la informàtica per intentar plasmar el so en la cinquena dimensió o en la tensió terràqüia, és un dels millors èxits d’aquest projecte. Música futurista en aquest experiment que obre les portes a nous camins compositius.

CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet