27/11/2009 |
Hèctor Parra dibuixa un viatge a una cinquena dimensió a l’òpera ‘Hypermusic prologue’.
«Evito usar la paraula experimental, però aquesta obra pretén ser un joc, un treball d’investigació». Amb aquestes paraules, el compositor barceloní Hèctor Parra defineix Hypermusic prologue, el seu primer treball operístic i un dels més ambiciosos del seu catàleg que veurà la llum a Espanya avui al Foyer del Liceu, amb repetició demà.
Es tracta de l’únic espectacle que ha sobreviscut de la programació que el coliseu va tenir fins a la temporada passada a la seva polivalent sala, després de la retallada que va aplicar per la crisi. En els mals temps que corren per a la lírica contemporània, Hypermusic prologue arriba com una elenada d’aire fresc després d’haver estat estrenada, fa uns mesos, a París com a encàrrec de l’Ensemble Intercontemporain.
Amb llibret de la física nord-americana Lisa Randall –autoritat en la matèria i creadora de Warped passages, el llibre que va animar la idea inicial del compositor–, l’òpera de Parra és un apassionant viatge a l’univers científic d’una desconeguda cinquena dimensió que flota i en què, suposadament, resideix «la nostra realitat, la nostra galàxia», en paraules del mateix autor. Aquest espai imaginat seria el responsable que no col·lapsi «el nostre entorn al definir diferents graus de la força de gravetat». Parra encadena aquesta atmosfera indesxifrable amb el paradigma musical, una teoria que afirma que tot, «la matèria i fins i tot el temps, vibra com si fossin membranes o cordes».
L’òpera proposa un espectacle visual i dramàtic en què ciència, música i art són vasos comunicants que conformen un insòlit univers en què es mouen dos personatges –la soprano Charlotte Ellett i el baríton James Bobby–, que separen els seus camins: un queda atrapat en el model de realitat conegut i l’altre se submergeix en la cinquena dimensió. El diàleg entre tots dos conforma el nucli de l’obra, ja que el personatge que emigra a l’enigmàtic espai veu afectat el seu llenguatge, la seva pròpia existència, a una metamorfosi del so. Estimulant oportunitat de difrutar de l’últim en arts operístiques.
‘Hypermusic prologue’
Foyer • Dv. 27 i ds. 28 • 20.00 hores • 26 €
MANEL CEREIJO
El Periódico de Catalunya