25/11/2009 |
Hèctor Parra estrena al Foyer del Liceu l'obra 'Hypermusic Prologue'.
La ciència, concretament un estudi de la investigadora nord-americana Lisa Randall sobre les propietats vibratòries de la matèria, ha inspirat l'òpera Hypermusic Prologue, que divendres arriba al Foyer del Gran Teatre del Liceu després d'haver-se estrenat al Centre Pompidou.
La producció, a càrrec de la prestigiosa formació de músics Ensemble Intercontemporain, compta només amb dos cantants, la soprano Charlotte Ellett i el baríton James Bobby. "L'òpera és un diàleg", explica Parra. Una parella viu en un món apàtic. Ella decideix forçar la realitat i s'endinsa en una nova dimensió on tot vibra, on la gravetat és molt feble, mentre ell es queda com era sense entendre res.
Fill de físic i pianista, i compositor de professió, Parra ha estat investigant les diferents possibilitats científiques del so a l'IRCAM de París. El resultat és aquest Hypermusic Prologue, "la idea més boja que he tingut en deu anys que fa que sóc al món de la creació", que es concreta en un treball on la veu passa per un ordinador que tracta els harmònics i els exponencia en temps real de manera que el viatge de la soprano està tractat com un "insuflador d'energia" mentre que l'espai sonor del baríton pateix un "empobriment de la veu". Amb tot, l'electrònica li serveix per potenciar la poètica i la bellesa de la música.
Parra, que ha treballat colze a colze amb Lisa Randall, responsable del llibret, assegura que la veritable òpera ha estat el procés de "fer l'òpera amb ella". I és que per a Parra existeix un clar paral·lelisme entre "la recerca que fan els compositors de música contemporània i els estudis científics d'avantguarda".
Marta Porter
Avui