17/11/2009 |
El repertori inclou l'estrena de sengles peces de Ferrer i Civilotti. El rapsoda Jaume Creus narra la trajectòria vital i artística del mestre.
És el pare de la guitarra moderna. Ras i curt. Una altra cosa és que sigui un (altre) dels grans desconeguts del panorama musical espanyol. Però el cert és que la figura del compositor i intèrpret Francesc Tàrrega (Vila-real, 1852-Barcelona, 1909) marca un abans i un després en l'evolució i l'adaptació de la guitarra espanyola a les exigències acústiques de les sales de concert contemporànies. En estreta col.laboració amb el luthier Antonio de Torres, Tàrrega dotarà el seu instrument d'una sonoritat que li permetrà tutejar-se amb els reis de la música simfònica. Doncs aquest personatge central de la música espanyola i europea del tombant del segle XX és aquest vespre el protagonista del cicle Una hora de música a la Llacuna: David Sanz, professor de guitarra a l'Institut d'Estudis Musicals, membre del duet Entr'acte i autor de La guitarra del segle XX a Catalunya, li consagra un concert-homenatge amb motiu del primer centenari de la mort del mestre. Val a dir que entre Tàrrega i Sanz hi ha un fil conductor que passa per Carles Trepat, mestre de Sanz i deixeble al seu torn de Miquel Llobet, un dels grans col.laboradors del valencià juntament amb Emili Pujol. El repertori de la vetllada l'encapçalen sengles obres de Tàrrega --Lágrima, Capricho árabe i María--, inclou peces de Taverna-Bech, Codina, Padrós, Rodríguez Picó i Torrent i es completa, atenció, amb dues estrenes absolutes: l'Estudi I, d'Enric Ferrer, i Tres escenas/Recuerdos, d'Alejandro Civilotti. No hi seran en canvi ni Sueño ni Recuerdos de la Alhambra, sens dubte els temes més populars del compositor, i on Tàrrega va patentar el trémolo, revolucionària tècnica guitarrística que permet mantenir la nota com si se n'estiguessin tocant moltes de seguides.
El Periòdic d'Andorra